Η ακατάλληλη διαχείριση πληροφοριών από τα ΜΜΕ δημιουργεί ανασφάλεια, πλήττοντας τον τουρισμό. Απαιτείται αποκέντρωση και βιώσιμη διαχείριση προορισμών για ουσιαστικά οφέλη.
Από την τρομολαγνεία του καιρού περάσαμε γρήγορα στην σεισμολαγνεία του ηφαιστείου. Από την μία ο καιρός όπου κάθε φορά που χιονίζει ενώ οι χειμερινοί και ορεινοί προορισμοί χαίρονται, η «συμφωνική ορχήστρα» των δελτίων καιρού των ΜΜΕ, παρουσιάζει με τρόμο φυσικά φαινόμενα, προκαλώντας αποθάρρυνση μετακίνησης.
Από την άλλη η σεισμογενής χώρα μας και τα ηφαίστεια της που έχουν δημιουργήσει κάθε γωνιά της ελληνικής γης είναι εκεί με ένα διαρκές τρέμουλο μικροσεισμών το οποίο μπορεί να κανείς εύκολα να παρατηρήσει στην σχετική εφαρμογή και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Κι εδώ η «φιλαρμονική» των ΜΜΕ, μέσω των αντιφατικών ενημερώσεων, προκαλεί ανασφάλεια. Και στις δύο περιπτώσεις καταστρέφονται ολόκληροι προορισμοί προς τι άραγε …?
Εδώ φαίνεται πραγματικά η ανάγκη διαχείρισης προορισμών που αυτή την στιγμή στην Ελλάδα. Ενώ φαίνεται να γίνονται προσπάθειες, για εισαγωγή τουλάχιστον σε επίπεδο υιοθέτησης βασικής ορολογίας, αυτές αποδεικνύονται στην πράξη ατελέσφορες. Στην ανάγκη λοιπόν του πολιτικού μάρκετιγκ να καλυφθεί η τεράστια συμμετοχή και αποδοκιμασία του κόσμου δύο χρόνια μετά την τραγωδία-έγκλημα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, θύμα και θυσία φαίνεται να είναι οι Κυκλάδες και του τουριστικού τους κεφαλαίου. Το ίδιο ακριβώς γίνεται κάθε φορά που τυχαίνει να χιονίζει ή να βρέχει δημιουργώντας μια απίστευτη ανασφάλεια, ανάκληση αποφάσεων και αναβλητικότητα για ταξιδιωτική μετακίνηση. Τυχαίο?
Είναι αδιανόητο να καταστρέφονται προορισμοί, με πληροφορίες ανακριβείς που προκαλούν το αίσθημα της ανασφάλειας. Στο ίδιο μήκος κύματος από την, κατά τα άλλα, πολυφωνική πλουραλιστική ενημέρωση η οποία σε καμία περίπτωση δεν υπακούει σε βασικούς κανόνες πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων. Μάλλον επιτυγχάνεται το αντίθετο δημιουργώντας σύγχυση και κρίση χωρίς πραγματικό περιεχόμενο, στρέφοντας με αυτό τον τρόπο, την κοινή γνώμη χειραγωγώντας και αποπροσανατολίζοντας την. Και μήπως εδώ πρέπει να «χειροκροτήσουμε» την αποτελεσματικότητα του πολιτικού μάρκετινγκ επιβίωσης της κυβέρνησης, όπως χειροκροτούμε σε αγώνες μπιλιάρδου?
Η διαχείριση προορισμών υφίσταται σε τρία επίπεδα ξεκινώντας από το τοπικό, το περιφερειακό και τέλος το εθνικό επίπεδο. Από κάτω προς τα πάνω. Είναι αδιανόητο να βάζουμε το κάρο πριν τον άλογο. Είναι αδιανόητο να βάζουμε το σαμάρι κάτω από το γαϊδούρι … Από το πιο μικρό νησάκι των Κυκλάδων έως το πιο μικρό χωριό της Μακεδονίας και της Ορεινής Ελλάδας πρέπει να κατανοήσουμε βαθιά την ευθύνη όλων μας στις επιλογές μας. Ο τουρισμός μαζί με την αγροτική παραγωγή και την αλιεία αποτελούν πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης και κρίσιμα σημεία για την επιθυμητή χωροχρονική διασπορά οφέλους στις τοπικές κοινωνίες. Οφείλουμε να προστατεύουμε, να διατηρούμε και όχι ευκαιριακά και ανεύθυνα … να τρώμε την κότα και όχι το αυγό. Τις κρίσεις τις διαχειριζόμαστε. Δεν τις δημιουργούμε, δεν τις αναδημιουργούμε, δεν τις εκμεταλλευόμαστε ειδάλλως η οργή του κόσμου στις προσπάθειες αποπροσανατολισμού της προσοχής του, οι οποίες δικαίως θα βαφτίζονται προσπάθειες συγκάλυψης άλλων γεγονότων, θα μεγεθύνεται …
Η διαχείριση προορισμών και η διαχείριση/πρόληψη κρίσεων είναι ζητούμενο. Με ένα υδροκέφαλο, επιτελικό σύστημα που το μόνο ενδιαφέρον που φαίνεται να έχει είναι να αυτοαναπαράγεται προκαλώντας αρρυθμίες μέσω διαρκούς απορρύθμισης δεν θα υπάρξει ποτέ η απαραίτητη φροντίδα που απαιτείται σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Χρειάζεται αποκέντρωση και συνευθύνη σε πολλαπλά επίπεδα προκειμένου να λειτουργήσει ο τουρισμός ως προστιθέμενη αξία στους προορισμούς της χώρας, παράγοντας οφέλη με ποιότητα ζωής στους πολίτες, μόνιμους κατοίκους και παράλληλα αυθεντικές και ουσιαστικές εμπειρίες στους επισκέπτες κάθε μέρα του χρόνου. Οι τοπικές κοινωνίες και το τοπικό επιχειρηματικό οικοσύστημα είναι η βάση των ανθρώπινων πόρων που μπορεί να εγγυηθεί την βιωσιμότητα και την αειφορία. Τοπικές κοινωνίες που έχουν μάθει να ζουν με τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες και τα κατά τόπους ηφαίστεια. Ευθύνη και σεβασμός χρειάζεται, σε συνδυασμό με την αυτοσυγκράτηση για το σήμερα αλλά και το αύριο κυρίως του Ελληνικού Τουρισμού.
О Δρ.Ευάγγελος Κυριακού είναι Οικονομολόγος –Ειδικός Διαχείρισης Προορισμών και κατάγεται από την Έδεσσα. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Διοίκηση Επιχειρήσεων, έχει Μεταπτυχιακό στην Διοίκηση Τουριστικών Προορισμών & Επιχειρήσεων & Διδακτορικό στην Διαχείριση Προορισμών στο Πανεπιστήμιο Οχρίδας.Εργάζεται στην Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Έδεσσας ως υπεύθυνος τουρισμού, πληροφορικής περιβάλλοντος. Συμμετέχοντας σε ομάδες εργασίας σχετικές με την έρευνα, τον επιχειρησιακό και στρατηγικό σχεδιασμό, την βιώσιμη τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη καθώς και σε διεθνή, ευρωπαϊκά, διασυνοριακά & εθνικά προγράμματα. Ασχολείται επίσης ως εκπαιδευτής ενηλίκων του εθνικού μητρώου εκπαιδευτών και εισηγητών του εθνικού κέντρου δημόσιας διοίκησης ενώ εκπαιδεύει στελέχη τουρισμού ως πιστοποιημένος εκπαιδευτής και μέντορας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με αρθρογραφία σε περιοδικά. Είναι Μέλος ΔΣ του Αναπτυξιακού Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Μέλος ΔΣ της Διεθνούς Ένωσης «Νίκου Καζαντζάκη», μέλος στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC). Επίσης είναι μέλος ΔΣ στην Δημοτική Επιχείρηση, αντιπρόεδρος στο ΔΣ των εργαζομένων ΟΤΑ Ν.Πέλλας, μέλος ΔΣ του Συλλόγου Έδεσσας «Μέγας Αλέξανδρος». Μιλάει 4 γλώσσες.Πιστεύει στη δύναμη της μικρής πόλης ακόμη και του πιο μικρού χωριού της Μακεδονίας, της Ελλάδας και όλων των Βαλκανίων. Αυτό με κατάλληλη ενθάρρυνση και σχεδιασμό, μπορεί να οδηγήσει σε φιλοξενία επισκεπτών, ανάδειξη της τοπικής ταυτότητας, της ιστορίας των ανθρώπων και των ασχολιών τους. Το όραμα του είναι η βιώσιμη ανάπτυξη της κάθε περιοχής με την ανθρώπινη της κοινότητα μέσα από την δημιουργία και ενίσχυση δράσεων, για 365 μέρες τουρισμό με ποιότητα ζωής για τους πολίτες και ποιότητα εμπειρίας στους επισκέπτες.Περισσότερα www.kiriakou.eu
Source: traveldailynews.gr