Τα κενά σε θέσεις εργασίας στον τουρισμό αυξάνονται, επηρεάζοντας επιχειρήσεις και τις νέες γενιές εργαζομένων στην Ελλάδα.
Τα κενά σε θέσεις εργασίας στον κλάδο του τουρισμού ολοένα και αυξάνονται και οι επιχειρήσεις, ήδη από τα μέσα Ιανουαρίου, αναζητούν προσωπικό για τη στελέχωσή τους για τη νέα σεζόν. Σε ποια πόστα παρατηρούνται τα περισσότερα κενά και τι συμβαίνει με τις νέες γενιές που επιθυμούν να εργαστούν στον τουρισμό, και δη, για σεζόν, όπου οι απαιτήσεις, σε πολλές περιπτώσεις, είναι αναντίστοιχες με τις μισθολογικές αξιώσεις;
Μπορεί να βρισκόμαστε ακόμη στον πρώτο μήνα του έτους, ωστόσο, οι ξενοδοχειακοί όμιλοι και οι επιχειρήσεις του τουρισμού βρίσκονται ήδη προς αναζήτηση στελέχωσης εργατικού δυναμικού και γι’αυτήν τη σεζόν.
Τα κενά στις θέσεις εργασίας στον τομέα του τουρισμού – στη φιλοξενία αλλά και τον επισιτισμό- ολοένα και αυξάνονται. Εν μέσω και μετά Covid εποχή, και συγκεκριμένα το 2021, οι κενές θέσεις στον τουρισμό ανήλθαν στις 57.000, ενώ το 2022 έφτασαν τις 60.000. Την επόμενη χρονιά ξεπέρασαν τις 60.000, ενώ πέρυσι έφτασαν τις 80.000.
Οι θέσεις με τις μεγαλύτερες ελλείψεις
Οι μεγαλύτερες ελλείψεις που καταγράφονται, τουλάχιστον, στις μεγάλες μονάδες, είναι στην κουζίνα, στο σέρβις και στην καθαριότητα. “Για την κουζίνα, χρειάζεται εξειδίκευση, και ο αριθμός των εργαζομένων είναι πολύ περιορισμένος σε σύγκριση με την προσφορά εργασίας που υπάρχει” δήλωσε στο Traveldailynews.gr η κα Τζοάννα Ψωμοπούλου, υπεύθυνη της Workathlon, μέλος του Ομίλου Kariera εξηγώντας πως οι ανάγκες σε ένα μεγάλο ξενοδοχείο είναι τελείως διαφορετικές όπου και απαιτείται περισσότερο εργατικό δυναμικό και σε διαφορετικά πόστα σε σύγκριση με μια μικρότερη μονάδα. “Επίσης, το σέρβις σε εστιατόρια και μπαρ ξενοδοχείων παρουσιάζει δυσκολία στην εύρεση προσωπικού καθώς και η θέση της καμαριέρας (housekeeping)” υπογράμμισε η κα Ψωμοπούλου, την οποία και συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της διήμερης διοργάνωσης Ημέρες Καριέρας Τουρισμού που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, για 7η χρονιά, 24 και 25 Ιανουαρίου.
Επί δυο ημέρες, περισσότερες από 40 επιχειρήσεις του τουρισμού, ξενοδοχειακοί όμιλοι από όλη την Ελλάδα, κάποιοι και με δραστηριότητα στο εξωτερικό, βρίσκονταν στη Θεσσαλονίκη αναζητώντας τους κατάλληλους για τη στελέχωση διαφόρων τμημάτων για τη φετινή σεζόν. Περισσότεροι από 2.000 υποψήφιοι, κάθε ηλικίας, κατέθεσαν τα βιογραφικά τους και είχαν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με τους υπεύθυνους των τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού και να μάθουν περισσότερα πράγματα για τις εταιρίες.
“Ανήκουμε πλέον σε μια φάση του εργατικού δυναμικού, όπου οι νέες γενιές δεν ενδιαφέρονται τόσο για τον τίτλο ή για πράγματα που είχαν οι προηγούμενες γενιές εργασιακά ως αξίες” δηλώνει, από την πλευρά της, στο Traveldailynews.gr η κα Φωτεινή Γαϊτανλή, Head of Events του Ομίλου Kariera υπογραμμίζοντας πως η νέα γενιά αναζητά να έχει ένα ωραίο εταιρικό περιβάλλον, “θέλει να μπορούν να της προσφέρουν αυτό που λέμε work life balance, και είναι πολύ σημαντικό να μιλήσουν από κοντά με τις εταιρίες, να καταλάβουν τι προσφέρουν στους υπαλλήλους τους, τι προοπτικές εξέλιξης έχουν καθώς και τι δυνατότητες εξέλιξης θα μπορούσαν να έχουν, πέρα από τη μισθολογική”.
Ημέρες Καριέρας Τουρισμού
Δύσκολο το έργο των εργοδοτών
Οι εργοδότες πλέον είναι αντιμέτωποι με τελείως διαφορετικές συνθήκες απ’ότι ήταν στο παρελθόν. Οι εργοδότες πλέον έχουν πιο δύσκολο έργο, και πρέπει να δίνουν ευκαιρίες για εκπαίδευση στους ανθρώπους τους, ευκαιρίες να δοκιμαστούν και σε άλλα πόστα και κατ’ επέκταση να εξελιχθούν. “Στις νέες γενιές αρέσει να αλλάζουν και αντικείμενο στη δουλειά τους, να μην κάνουν σταθερά ένα πράγμα για όλη τους τη ζωή” αναφέρει η κα Γαϊτανλή, την οποία και συναντήσαμε στις Ημέρες Καριέρας Τουρισμού.
Εργασία εξ αποστάσεως
“Έχουν επηρεάσει τα χρόνια της πανδημίας;” τη ρωτήσαμε. “Δεν έχει να κάνει τόσο με τον Covid, ο οποίος ναι μεν άλλαξε καταστάσεις στο εργασιακό γίγνεσθαι, αλλά πιο πολύ όσον αφορά το remote working, δηλαδή ‘δουλεύω από το σπίτι’” απαντά, εξηγώντας πως μέχρι προ-Covid, για πάρα πολλούς εργαζόμενους και εργοδότες, η εργασία εξ αποστάσεως, ήταν κάτι που δεν υπήρχε.
“Τώρα βλέπουμε, ότι αυτό έχει αλλάξει παγκοσμίως. Υπάρχουν θέσεις εργασίας που δίνονται ως fully remote, και είναι κάτι που έχει ανοίξει και τις αγορές. Όταν σου δίνει την ευκαιρία να δουλέψεις από τον χώρο σου, ενώ μέχρι πρόσφατα θα έπρεπε να βρίσκεσαι στον εργασιακό σου χώρο, τώρα, με αυτά τα δεδομένα, η θέση θα μπορούσε να καλυφθεί και από κάποιον Έλληνα που ζει στο εξωτερικό, και το αντίθετο” υπογράμμισε η ίδια.
Η τεχνολογική εξέλιξη
Οι νέες γενιές, όπως διαπιστώσαμε και μέσα από συζητήσεις με υποψήφιους που συναντήσαμε στις Ημέρες Καριέρας Τουρισμού, αναζητούν μια ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής στις θέσεις εργασίας. Η γενιά, μεταξύ 25 – 35 ετών, δεν ενδιαφέρεται στον ίδιο βαθμό όπως οι παλαιότεροι, για παράδειγμα οι σημερινοί 50άρηδες – 60άρηδες, για το εάν θα έχουν έναν πάρα πολύ καλό τίτλο. “Θέλουν να δουλεύουν πιο project based, να είναι πιο εύκαμπτοι, θέλουν πιο πολλές ευκαιρίες και για να εξελιχθούν και για να έχουν περισσότερη ευελιξία στο εργασιακό τους περιβάλλον και περισσότερο remote” επισημαίνουν στελέχη του τουριστικού γίγνεσθαι.
Στις νέες γενιές σημαντικό ρόλο παίζει και η τεχνολογία, η οποία εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα. “Παλιά, βιογραφικά αλλάζανε κάθε 20 χρόνια, τώρα αλλάζουν σχεδόν κάθε 10 χρόνια, υπάρχουν δυο γενιές μέσα στην ίδια γενιά” επισημαίνει η κα Γαϊτανλή, εξηγώντας πως με τα νέα εργαλεία που υπάρχουν και τις εφαρμογές που επικεντρώνονται στην Tεχνητή Nοημοσύνη, μπορούν να βοηθήσουν έναν εργαζόμενο, “όχι να τον αντικαταστήσουν, αλλά να τον βοηθήσουν να βάλει πιο πολλούς αυτοματισμούς μέσα στη δουλειά του, να την κάνει με διαφορετικό τρόπο
και να έχει πιο γρήγορο και εύκολο αποτέλεσμα”.
Γιατί δε βρίσκουν εργατικό προσωπικό
Κατά τη διάρκεια της αυτοψίας μας στις Ημέρες Καριέρας Τουρισμού, δε θα μπορούσαμε να μη θίξουμε και το μισθολογικό κομμάτι, που μπορεί για κάποιους να μην είναι το “α και το ω”, ωστόσο, αποτελεί φλέγον ζήτημα, με τους μισθούς, ειδικά τα τελευταία χρόνια με την αύξηση του πληθωρισμού και των τιμών, να μη συμβαδίζουν με αντίστοιχες αυξήσεις από την πλευρά των εργοδοτών προς τους εργαζόμενους.
“Οι εταιρείες πρέπει να καταλάβουν ότι το πιο σημαντικό κεφάλαιο που διαθέτουν είναι οι άνθρωποί τους. Επομένως, εάν οι ίδιες δε θεωρήσουν ότι το να ανταμείβουν τους ανθρώπους τους, σημαίνει επένδυση στην ίδια τους την εταιρεία για να μπορεί να έχει και κερδοφορία, και εξέλιξη και βιωσιμότητα, δυστυχώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα που ακούμε από πάρα πολλούς, ότι ‘δεν βρίσκω κόσμο” δηλώνει στο Traveldailynews.gr η κα Γαϊτανλή. Και όπως η ίδια συμπληρώνει “το ‘δε βρίσκω κόσμο’, δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει κόσμος. Σημαίνει, ότι ‘δε βρίσκω κόσμο’ γιατί τον θέλω να κάνει πενήντα πράγματα ταυτόχρονα. Άρα, η ερώτηση είναι ‘γιατί, πιστεύεις ότι δε βρίσκεις κόσμο;’”.
Με εμπειρία 20 και πλέον ετών στον χώρο της δημοσιογραφίας, ειδικεύεται στο τουριστικό και ταξιδιωτικό ρεπορτάζ. Ξεκίνησε την καριέρα της στην ‘Εκδοτική Βορείου Ελλάδος’ και στις εκδόσεις του Ομίλου ‘Αγγελιοφόρος’, ‘Αγγελιοφόρος της Κυριακής’, ‘Close Up’ κλπ.
Έχει συνεργαστεί με όλα τα πανελλαδικά έντυπα και στη συνέχεια σε ηλεκτρονικά μέσα, για θέματα ταξιδιωτικά και τουριστικά αλλά και οικονομικού – επιχειρηματικού περιεχομένου, κοινωνικά, πολιτιστικά, γαστρονομικά κ.ά.
Συνεργασίες με εκδόσεις ξενοδοχειακών ομίλων, αεροπορικών εταιριών, περιοδικών ποικίλης ύλης, ηλεκτρονικών ειδησεογραφικών σελίδων, ταξιδιωτικών οδηγών κλπ.
Είναι δημιουργός του Τουριστικού – Ταξιδιωτικού Site Debbiestravel.gr, διετέλεσε μέλος της Κριτικής Επιτροπής των Ετήσιων Βραβείων Τουρισμού TOURISM AWARDS, είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και ενεργή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Source: traveldailynews.gr