Στη Θεσσαλονίκη χτυπά η καρδιά των ευρωπαϊκών λιμένων στο πλαίσιο του 21ου Συνεδρίου European Sea Ports Organization (ESPO), που ξεκινάει σήμερα.
Επίκαιρο όσο ποτέ είναι το 21ο Συνέδριο Ευρωπαϊκών Λιμένων (ESPO Conference) που διεξάγεται, σήμερα 8, και αύριο 9 Μαΐου, στη Θεσσαλονίκη, το οποίο φιλοξενεί ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην πόλη, και φέρει τον τίτλο “Προς μια στρατηγική για τα λιμάνια της Ευρώπης στη μετα-2024 εποχή”.
Η επιλογή του θέματος αντικατροπτίζει τις κρίσιμες πολιτικές εξελίξεις της χρονιάς, με κομβικές εκλογικές αναμετρήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ενώ παράλληλα η ένταση των γεωπολιτικών συγκρούσεων διαταράζει την παγκόσμια τάξη, διαμορφώνοντας ένα νέο γεωοικονομικό τοπίο.
Το επίκεντρο των συζητήσεων
Κατά τη διάρκεια του διήμερου συνεδρίου ESPO 2025 θα αναπτυχθούν θέματα που αφορούν την ανθεκτικότητα της Ευρώπης, τις πρόσφατες μακροοικονομικές επιδόσεις των ευρωπαϊκών λιμένων, τις επενδύσεις σε πρακτικές βιωσιμότητας και ενεργειακής μετάβασης αλλά και για τον ρόλο των λιμανιών στο διαμορφούμενο γεωπολιτικό περιβάλλον.
“Στόχος του ESPO 2025 είναι να προωθήσει και να αναδείξει τη σπουδαιότητα των λιμένων, το μέλλον τους και τη δυναμική τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο ενώ παράλληλα θα θέσουμε τα θεμέλια για πιο ανταγωνιστικά λιμάνια σε παγκόσμιο επίπεδο” δήλωσε ο πρόεδρος του ESPO Ansis Zeltins κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που δόθηκε με αφορμή τις εργασίες του 21ου ESPO στη Θεσσαλονίκη.
Ο ίδιος στάθηκε και στην ενεργειακή μετάβαση, όπου θα απαιτηθεί να βρεθούν τρόποι για νέες μορφές ενέργειας, επισημαίνοντας πως “ζούμε σε ταχέως μεταβαλλόμενες εποχές”.
Τον σημαντικό ρόλο που κατέχει η ενεργειακή ασφάλεια σε ένα γεωπολιτικό πλαίσιο, αλλά και οι υποδομές, επηρεάζοντας τα λιμάνια στις εξαγωγές και εισαγωγές των φορτίων και εμπορευμάτων επισήμανε από την πλευρά της η γενική γραμματέας του ESPO Isabella Ryckbost, λέγοντας πως το ESPO2025 θα αποτελέσει μία σημαντική πλατφόρμα διαλόγου για το μέλλον των ευρωπαϊκών λιμένων, εστιάζοντας στις επιπτώσεις των πρόσφατων πολιτικών ανακατατάξεων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και στην ανάγκη προσαρμογής των λιμενικών υποδομών στις νέες συνθήκες.
Η ΟΛΘ Α.Ε. μπροστά στις εξελίξεις
Εκτός από τα επίκαιρα θέματα που θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια του ESPO 2025, η διεξαγωγή του κορυφαίου θεσμού στη Θεσσαλονίκη αναδεικνύει τον διεθνή ρόλο της πόλης και του λιμένα της.
“Είμαστε μπροστά στις εξελίξεις και στις σύνθετες προκλήσεις, καθώς ζούμε σε μια εποχή ραγδαίων μετασχηματισμών, όπου τα λιμάνια καλούνται να ανταποκριθούν στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας, στην ανάγκη για βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες” επισήμανε ο εκτελεστικός πρόεδρος ΔΣ της ΟΛΘ Α.Ε. και πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) κ. Αθανάσιος Λιάγκος τονίζοντας πως τα λιμάνια δεν είναι πλέον απλώς πύλες εμπορίου, “είναι κόμβοι συνδεσιμότητας, κέντρα καινοτομίας και μοχλοί ανάπτυξης για τις εθνικές και ευρωπαϊκές οικονομίες”.
Σ’ ότι αφορά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο κ. Λιάγκος επισήμανε τη στρατηγική θέση και τον ρόλο ‘κλειδί’ που κατέχει τόσο στα Βαλκάνια όσο και στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, με το επενδυτικό πλάνο να ανέρχεται σε 180 εκατ. ευρώ.
Αναφέρθηκε στην τεχνογνωσία που ανταλλάσουν και στις καινοτόμες προτάσεις με άλλους λιμένες όπως για παράδειγμα στην Αγγλία, Κύπρο, Γαλλία, Αίγυπτο ενώ τόνισε και την αύξηση που σημείωσε η ΟΛΘ Α.Ε. τη χρονιά που μας πέρασε. “Το 2024 ήταν μια χρονιά ορόσημο για την ΟΛΘ Α.Ε.” ανέφερε ο κ. Λιάγκος υπογραμμίζοντας την αύξηση σε διακίνηση και όγκους καθώς και στη λειτουργία του λιμανιού. Αύξηση σημείωσε και η κρουαζιέρα με 81 κρουαζιερόπλοια έναντι 68 το 2023 (+19%) και 125.000 επιβάτες.
Σύγχρονος κόμβος, ανταλλαγή τεχνογνωσίας και η επέκταση του Προβλήτα 6
Στην αναγνώριση της δυναμικής του λιμένα Θεσσαλονίκης καθώς και της στρατηγικής του θέσης στα Βαλκάνια και την Νοτιοανατολική Ευρώπη στάθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. κ. Γιάννης Τσάρας επισημαίνοντας πως σε μια εποχή έντονων προκλήσεων «το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, αλλά υλοποιεί ένα συνεκτικό πλάνο δράσης, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα, επιταχύνοντας τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό και προσθέτοντας αξία στην εθνική οικονομία.
Ο κ. Τσάρας αναφέρθηκε και στην επέκταση του Προβλήτα 6, “ένα έργο αιχμής που αναμένεται να αναβαθμίσει τη θέση του Λιμένα Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα” υπογραμμίζοντας πως η επέκταση θα ξεκινήσει στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025 και σύμφωνα με τις μελέτες θα έχει ολοκληρωθεί σε 36 μήνες. “Σε 3,5 χρόνια να έχουμε τον Προβλήτα έτοιμο” συμπλήρωσε.
Οι δασμοί του Ντόναλντ Τραμπ
Μεταξύ των βασικών θεμάτων του ESPO 2025 θα είναι και ο αντίκτυπος νέων εμπορικών συμμαχιών, με ιδιαίτερη έμφαση στις σχέσεις με την Ινδία.
Τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ως κρίσιμοι κόμβοι εφοδιασμού και ενέργειας, πύλες εμπορίου και βιομηχανικά οικοσυστήματα, καλούνται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση των εξελίξεων ενός ραγδαία μεταβαλλόμενου παγκόσμιου περιβάλλοντος.
Μεταξύ των οποίων, και οι δασμοί τους οποίους έχει επιβάλει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, και όπως επισημάνθηκε, όταν το 40% των πλοίων έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα και το 70% των παραγγελιών είναι να κατασκευαστούν στην Κίνα, “και οι δασμοί σχετίζονται με το εμπόριο, δεν γνωρίζουμε, αλλά φαίνεται ότι θα επηρεάσουν” αναφέρθηκε από τα στελέχη του European Sea Ports Organization.
Ο κορυφαίος θεσμός
Οι εργασίες του 21ου Συνεδρίου Ευρωπαϊκών Λιμένων (ESPO Conference), θα διεξαχθούν στο ξενοδοχείο Makedonia Palace, με την ΟΛΘ Α.Ε. να φιλοξενεί τον κορυφαίο θεσμό που διοργανώνει ο ESPO σε ετήσια βάση.
Σημαντικά στελέχη από ευρωπαϊκά λιμάνια όπως της Αμβέρσας – Μπριζ, του Ρότερνταμ, του Γκέτεμποργκ, της Βαλένθια, εκπρόσωποι ναυτιλιακών οργανισμών, ιδιοκτήτες φορτίων, εκπρόσωποι της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, μεταξύ άλλων, δίνουν το ‘παρών’.
Τις σημερινές εργασίες θα ανοίξουν ο πρόεδρος του ESPO Ansis Zeltins και ο εκτελεστικός πρόεδρος ΔΣ της ΟΛΘ Α.Ε. και πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) κ. Λιάγκος.
Θα συνεχίσει με χαιρετισμό ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στέφανος Γκίκας και θα ακολουθήσει η κεντρική ομιλία του Επίτροπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Ε.Ε. κ. Απόστολου Τζιτζικώστα.
Το ESPO 2025 τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Σημειώνεται ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) ιδρύθηκε το 1993, εκπροσωπεί οργανισμούς λιμένων, ενώσεις και διοικήσεις από 21 κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με θαλάσσια πρόσβαση, καθώς και τη Νορβηγία. Περιλαμβάνει μέλη – παρατηρητές από την Αλβανία, Ισλανδία, Ισραήλ, Μαυροβούνιο, Ουκρανία, Ηνωμένο Βασίλειο. Έχει έδρα τις Βρυξέλλες και εκπροσωπεί περίπου 320 λιμάνια. Περισσότερα για το συνέδριο στον σύνδεσμο https://www.espo-conference.com/en.
Με εμπειρία 20 και πλέον ετών στον χώρο της δημοσιογραφίας, ειδικεύεται στο τουριστικό και ταξιδιωτικό ρεπορτάζ. Ξεκίνησε την καριέρα της στην ‘Εκδοτική Βορείου Ελλάδος’ και στις εκδόσεις του Ομίλου ‘Αγγελιοφόρος’, ‘Αγγελιοφόρος της Κυριακής’, ‘Close Up’ κλπ.
Έχει συνεργαστεί με όλα τα πανελλαδικά έντυπα και στη συνέχεια σε ηλεκτρονικά μέσα, για θέματα ταξιδιωτικά και τουριστικά αλλά και οικονομικού – επιχειρηματικού περιεχομένου, κοινωνικά, πολιτιστικά, γαστρονομικά κ.ά.
Συνεργασίες με εκδόσεις ξενοδοχειακών ομίλων, αεροπορικών εταιριών, περιοδικών ποικίλης ύλης, ηλεκτρονικών ειδησεογραφικών σελίδων, ταξιδιωτικών οδηγών κλπ.
Είναι δημιουργός του Τουριστικού – Ταξιδιωτικού Site Debbiestravel.gr, διετέλεσε μέλος της Κριτικής Επιτροπής των Ετήσιων Βραβείων Τουρισμού TOURISM AWARDS, είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και ενεργή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Source: traveldailynews.gr