Μόλις το 51% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχει ανακτήσει την κίνηση του 2019, ενώ άνισες επιδόσεις, περιφερειακές διαφοροποιήσεις και κλιματικές πολιτικές προκαλούν προκλήσεις.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ Aviation Event: Μόλις στο 51% βρίσκεται η ανάκαμψη των ευρωπαϊκών αεροδρομίων καιη επιστροφή τους στην κίνηση που είχε πριν τον κορονοϊό, σύμφωνα με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή του ACI Europe κ. Morgan Foulkes.
Στην ομιλία του στο συνέδριο Aviation Event που έγινε πριν λίγες μέρες στη Σόφια ο κ. Foulkes τόνισε ότι αν συγκρίνουμε τον Αύγουστο του 2019 με τον Αύγουστο του 2024 θα δούμε ότι συνολικά η Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου και του Ηνωμένου Βασιλείου, βρίσκεται στο -2% στη συνολική κίνηση των αεροδρομίων της. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Φιλανδία βρίσκεται στο -27% κυρίως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Συγκεκριμένα, αυτό οφείλεται στην καίρια θέση του Ελσίνκι, που αποτελούσε μια εξαιρετική πύλη για πτήσεις προς την Ασία, προσφέροντας μερικές από τις συντομότερες συνδέσεις, κάτι που δεν είναι πλέον δυνατό, λόγω του γεγονότος ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες δεν μπορούν να πετάξουν πάνω από τη Ρωσία. Επίσης, και η Τσεχική Δημοκρατία υποφέρει επίσης από τις επιπτώσεις του πολέμου. Η Ελλάδα στο πίνακα με την ανάκαμψη των ευρωπαϊκών αεροδρομίων βρίσκεται στη δεύτερη καλύτερη θέση με ανάπτυξη 19%.
Και στη δεξιά πλευρά του γραφήματος, όπως τόνισε ο κ. Foulkes φαίνεται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία δινει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης σε ορισμένες χώρες, όπως η Αρμενία και οι χώρες της Κεντρικής Ασίας. Στο άκρο δεξιά φαίνεται η φανταστική ανάπτυξη (193%) της Αλβανίας που επιτέλους οι low cost αεροπορικές εταιρείες την ανακάλυψαν.
Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία δείχνει σημάδια ανάκαμψης, αλλά με άνισες επιδόσεις, όπως φάνηκε το 2023, καθώς τα αεροδρόμια που καθυστέρησαν περισσότερο να επανέλθουν μετά την πανδημία πέτυχαν μερικές από τις καλύτερες επιδόσεις τους. Στα οικονομικά αποτελέσματα, τα κέρδη έχουν επανέλθει κοντά στα επίπεδα προ πανδημίας, με καθαρό θετικό αποτέλεσμα 8 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των μη αεροπορικών εσόδων κατά 17%, ενώ τα αεροπορικά έσοδα αυξήθηκαν μόλις κατά 2%. Παράλληλα, το κόστος λειτουργίας αυξήθηκε κατά 14% λόγω πληθωριστικών πιέσεων. Επιπλέον, το συνολικό χρέος των ευρωπαϊκών αεροδρομίων ανέρχεται πλέον σε 130 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 33% σε σχέση με το 2019.
Τα μικρότερα αεροδρόμια (1 εκατ. επιβάτες) παλεύουν να ανακτήσουν τη συνδεσιμότητά τους, ενώ τα μεσαία αεροδρόμια (1-10 εκατ. επιβάτες) βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση. Στα μεγαλύτερα αεροδρόμια, το Λονδίνο Heathrow επέστρεψε στην κορυφή, ενώ το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης ανέβηκε στη δεύτερη θέση, με το Άμστερνταμ και το Παρίσι να υπολείπονται των επιπέδων του 2019.
Ο τομέας των αερομεταφορών επηρεάζεται από δομικές αλλαγές, με τη ζήτηση να εστιάζει σε ταξίδια αναψυχής, επισκέψεις συγγενών και συνδυασμό επαγγελματικών και προσωπικών ταξιδιών. Η βιωσιμότητα και οι στόχοι για μείωση εκπομπών επηρεάζουν τις εταιρικές μετακινήσεις, ενώ η κυριαρχία των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους διευρύνεται, με τη Ryanair και τη Wizz Air να αυξάνουν σημαντικά τη χωρητικότητά τους.
Οι διασυνδέσεις των αεροδρομίων αλλάζουν, με τις άμεσες συνδέσεις να ανακάμπτουν ταχύτερα από τις έμμεσες, γεγονός που υποδεικνύει παράκαμψη των κεντρικών κόμβων. Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών αναμένεται να αλλάξει περαιτέρω το τοπίο.
Η κλιματική αλλαγή και οι πολιτικές για την αντιμετώπισή της επιβάλλουν νέες προκλήσεις, όπως αυξημένο κόστος ταξιδιών και περιορισμούς στη χωρητικότητα. Σε ορισμένες χώρες όπως η Ολλανδία και η Γαλλία, εφαρμόζονται ήδη περιορισμοί και νέοι φόροι στον κλάδο.
Εν μέσω αυτών των προκλήσεων, τα αεροδρόμια καλούνται να προσαρμόσουν το μοντέλο λειτουργίας τους, εστιάζοντας στη βιωσιμότητα, την καινοτομία και τη διαφοροποίηση. Παράλληλα, απαιτείται συνεργασία με εταίρους και κυβερνήσεις για την αντιμετώπιση προκλήσεων όπως η οικονομική βιωσιμότητα, η αποτελεσματική διαχείριση χωρητικότητας και η αποδοχή από την κοινωνία.
.
.
Source: traveldailynews.gr