Το φετινό καλοκαίρι ο τουρισμός “έφερε υψηλά νούμερα” και έσοδα στις επιχειρήσεις. Όμως, οι διαδηλώσεις σχετικά με τον μαζικό τουρισμό δεν έλειψαν από το προσκήνιο. Αφού ολοκληρώθηκαν διαμαρτυρίες στους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης και αρκετές αντιτουριστικές συγκεντρώσεις, η ερώτηση είναι αν ο τουρισμός θα έχει τα ίδια αποτελέσματα και το 2025.
Παραδείγματα τέτοιων διαμαρτυριών ενάντια στους τουρίστες ήταν όταν οι ντόπιοι που ψέκαζαν τους τουρίστες με νεροπίστολα στη Βαρκελώνη, η Μαγιόρκα όπου οι κάτοικοι “στριμώχτηκαν” σε πετσέτες παραλίας για να δείξουν πώς αισθάνονται για τις παραλίες τους που κατακλύζονται από τουρίστες και άλλα αντίστοιχα… Λόγω αυτών των γεγονότων οι περιορισμοί και οι υποχρεώσεις στους τουρίστες έχουν γίνει πιο αυστηροί, όπως κανόνες σχετικά με τις selfies, τα τέλη για την επίσκεψη πόλεων, τα πρόστιμα για πεζοπορία με σαγιονάρες, απαιτήσεις δημάρχων για απομάκρυνση των ταξιδιωτών, κ.λπ.
Αν αυτά δεν αξιολογηθούν σωστά, τα προβλήματα με το μαζικό τουρισμό θα συνεχίσουν να υπάρχουν και το καλοκαίρι του 2025. Μόνο ο ισπανικός τουρισμός αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% το 2025, με περισσότερες από 90 εκατομμύρια επισκέψεις από τουρίστες του εξωτερικού- ενώ η Γαλλία φαίνεται ότι θα παραμείνει η χώρα με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο το 2025.
Κάθε χώρα προσπαθεί να εφαρμόσει το ανάλογο και πιο ιδανικό μοντέλο για τους ταξιδιώτες της. Για παράδειγμα, η Βαρκελώνη μόλις αναβάθμισε το σύνθημα της τουριστικής της εκστρατείας από «Visit Barcelona» σε «This is Barcelona» σε μια προσπάθεια να μετριάσει την πρόσκληση για επίσκεψη, ενώ το Visit Norway απέσυρε μια προτεινόμενη εκστρατεία που προωθούσε τη χώρα ως προορισμό για υπαίθριες δραστηριότητες για να αντιμετωπίσει ζητήματα σχετικά με τη διαχείριση του τουρισμού σε ευάλωτα περιβάλλοντα. Άλλα μέρη προσπαθούν να βρουν μια “συμπόρευση” για τους ταξιδιώτες, τους ντόπιους και τους προορισμούς. Η Κοπεγχάγη ανακοίνωσε ότι το πιλοτικό πρόγραμμα CopenPay της πόλης, το οποίο προσέφερε δωρεάν είσοδο σε πολιτιστικά κέντρα και μουσεία σε ταξιδιώτες που επέδειξαν βιώσιμες συμπεριφορές, θα επεκταθεί το 2025.
Ένας άλλος τρόπος περιορισμού του μαζικού τουρισμού είναι η αυστηροποίηση των μέτρων που ήδη υπάρχουν. Ο τουριστικός φόρος της Βενετίας, ο οποίος δοκιμάστηκε φέτος, απαιτώντας από τους ταξιδιώτες μιας ημέρας να εγγραφούν και να πληρώσουν 5 ευρώ για να εισέλθουν, θα επεκταθεί σε δεύτερη δοκιμαστική φάση το επόμενο έτος, ενδεχομένως με υψηλότερα τέλη και μεγαλύτερη διάρκεια. Αλλού στην Ιταλία, ο αντιδήμαρχος τουρισμού της Ρώμης, Alessandro Onorato, θέλει να εισαγάγει ένα σύστημα έκδοσης εισιτηρίων για τη Φοντάνα ντι Τρέβι, με τους τουρίστες να πληρώνουν 2 ευρώ, τα οποία θα διατίθενται για την προστασία του εμβληματικού μνημείου.
Στον κλάδο της κρουαζιέρας, η Ελλάδα συζητά την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη για τα πλοία που ελλιμενίζονται στα πιο δημοφιλή νησιά της, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Η Σαντορίνη έχει υποδεχθεί στο παρελθόν πάνω από 10.000 επιβάτες την ημέρα- το πρόσθετο τέλος μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, τα οποία έχουν επικριθεί για το ρόλο τους στον τουρισμό «hit and run».
Παράλληλα, η βιομηχανία των βραχυχρόνιων μισθώσεων επηρεάζει αρνητικά την αγορά του τουρισμού και έτσι το κέντρο της Αθήνας και η Μαγιόρκα να σχεδιάζουν να μειώσουν τον αριθμό των διαθέσιμων καταλυμάτων.
Ενώ ορισμένα μέρη της Ευρώπης “τρίζουν” κάτω από την πίεση του τουρισμού, άλλες περιοχές είναι ανοιχτές για δουλειά και υποδέχονται με χαρά τους ταξιδιώτες. Λιγότερο ελκυστικές τουριστικά πόλεις και οι λιγότερο επισκέψιμοι προορισμοί αποκτούν μεγαλύτερη προσοχή – και όλα αυτά είναι καλά νέα για τους ταξιδιώτες. Αρκετοί πράκτορες προσπαθούν να προωθήσουν προορισμούς που δεν θεωρούνται δημοφιλείς, ώστε να αποφύγουν το φαινόμενο του μαζικού τουρισμού.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ότι αντί για την Αργεντινή, την πιο επισκέψιμη χώρα της Νότιας Αμερικής, προτείνουν τα φυσικά τοπία και τις πολιτιστικές εμπειρίες της Γουιάνας, της λιγότερο επισκέψιμης χώρας της- αντί για την πιο γνωστή Στοκχόλμη, προωθείται το Όσλο ως ένα από τα αουτσάιντερ της σκανδιναβικής ταξιδιωτικής σκηνής.
. 0
Source: money-tourism.gr