Όλη η ‘αφρόκρεμα’ της βιομηχανίας της κρουαζιέρας είναι συγκεντρωμένη, επί ένα διήμερο, στο Ηράκλειο της Κρήτης, στο πλαίσιο του 8ου Posidonia Sea Tourism Forum.
Με επίκεντρο την Ανατολική Μεσόγειο, τη βιωσιμότητα αλλά και τις προκλήσεις για περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή ξεκινάει σήμερα, Τρίτη 6 Μαΐου, το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF).
Με κεντρικό θέμα «Μεσόγειος: Επιτακτική ανάγκη για νέα δημοφιλή λιμάνια και προορισμούς», το κορυφαίο φόρουμ για τον κλάδο της κρουαζιέρας, σήμερα 6 και αύριο 7 Μαΐου, με την παρουσία ηγετών του κλάδου θα αναζητήσει απαντήσεις απέναντι στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαχείριση των αυξημένων τουριστικών ροών και στην προώθηση των αναδυόμενων προορισμών.
Κατά τη διάρκεια της σημερινής, πρώτης ημέρας διεξαγωγής του 8ου Posidonia Sea Tourism Forum, οι συζητήσεις θα επικεντρωθούν στη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ της αυξανόμενης επιβατικής κίνησης και της υπεύθυνης διαχείρισης περιζήτητων προορισμών, καθώς και στην ανάπτυξη και προώθηση νέων προορισμών. Με γνώμονα τη βιωσιμότητα στον θαλάσσιο τουρισμό, ο κλάδος επιδιώκει να χαράξει ένα νέο στρατηγικό πλαίσιο για τη λειτουργία της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Θεματολογία
Το μέλλον της ανάπτυξης προορισμών κρουαζιέρας, ο υπερτουρισμός, η διαφορετική προοπτική για κρουαζιέρες με μικρά πλοία, η βιωσιμότητα και η συνεργασία με προορισμούς με μηδενικό αποτύπωμα, οι λιμενικές υποδομές, οι ‘πράσινες’ πρακτικές και λύσεις, η τουριστική καινοτομία στους τομείς του μάρκετινγκ, της ικανοποίησης των επισκεπτών και των ταξιδιωτικών εμπειριών, οι αποτελεσματικές λύσεις κατανομής θέσεων ελλιμενισμού και τα ημερήσια όρια στις αφίξεις θα αναλυθούν, μεταξύ άλλων, το διήμερο του 8ου PSTF.
Υπερτουρισμός
Πρόσφατα, η κρουαζιέρα δέχθηκε πρόσφατα έντονη κριτική, ως παράγοντας υπερτουρισμού σε μερικά από τα πιο δημοφιλή λιμάνια της Μεσογείου. Αν και πολλοί από αυτούς τους προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, η Πάλμα ντε Μαγιόρκα, το Άμστερνταμ και η Σαντορίνη έχουν ήδη κατακλυστεί από τον συμβατικό τουρισμό, η κρουαζιέρα χρεώνεται με μεγάλο μέρος της ευθύνης.
«Ο υπερτουρισμός σε ορισμένες πόλεις και προορισμούς στη Μεσόγειο είναι μια πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπίσει η βιομηχανία» δηλώνει ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε. επισημαίνοντας πως η έμφαση που δίνει το φετινό PSTF στα νέα λιμάνια και τη βιωσιμότητα είναι πιο σημαντική από ποτέ, καθώς η Μεσόγειος εξακολουθεί να είναι μια από τις πιο δυναμικές και δημοφιλείς περιοχές για την κρουαζιέρα παγκοσμίως.
Ο παγκόσμιος τουρισμός έχει σημειώσει θεαματική ανάκαμψη τα τελευταία δύο χρόνια και αναμένεται ότι ο κλάδος θα συνεχίσει να ακολουθεί μια πορεία ανάπτυξης στο άμεσο μέλλον. Κατά τα επόμενα τρία χρόνια, 40 νέα κρουαζιερόπλοια θα παραδοθούν, προσθέτοντας άλλες 90.000 θέσεις στην παγκόσμια χωρητικότητα.
«Είναι αυτή η αύξηση αρκετή για να καλύψει την αναμενόμενη ζήτηση για θαλάσσια ταξίδια;» είναι ένα από τα ερωτήματα που θα αναζητήσει απαντήσεις.
Σημειώνεται, ότι κατά τη διάρκεια του Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθεί στο συνεδριακό κέντρο ‘Μίκης Θεοδωράκης’ στην Χερσόνησο, θα λειτουργεί εκθεσιακός χώρος, δίνοντας τη δυνατότητα σε εκπροσώπους προορισμών και σε στελέχη του κλάδου να δικτυωθούν με τους υπεύθυνους χάραξης δρομολογίων, να παρουσιάσουν έργα υποδομής και να ενισχύσουν τις συνεργασίες τους.
Εκτός από την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και την MedCruise, οι οποίες θα συμμετάσχουν ενεργά στο Φόρουμ, στην εκδήλωση θα παρευρεθούν στελέχη εταιρειών κρουαζιέρας και υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων του κλάδου με εκτεταμένη γνώση και επιχειρησιακή τεχνογνωσία για τη Μεσόγειο.
Ανοδική η πορεία της κρουαζιέρας
Το 2023, τα ετήσια μεγέθη της κρουαζιέρας επέστρεψαν στα προ-πανδημικά επίπεδα, με συνολικό οικονομικό αντίκτυπο 168,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία, που συνιστά αύξηση 9% σε σύγκριση με το 2019.
Συνολικά, 31,7 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια το 2023, σημειώνοντας αύξηση 7% από τους 29,7 εκατομμύρια επιβάτες του 2019. Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας εκτιμάται ότι έφτασε τα 32 εκατομμύρια το 2024 και ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας τους 39,4 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2027.
Αύξηση 10% για το 2025
Σαράντα οκτώ (48) ελληνικά λιμάνια – προορισμοί υποδέχθηκαν κρουαζιερόπλοια τη χρονιά που μας πέρασε, και σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), οι συνολικές αφίξεις πλοίων ανήλθαν σε 5.490 και ο αριθμός των επισκεπτών σε 7.927.709 καταγράφοντας επιπλέον 260 αφίξεις πλοίων και 924.559 επιπλέον επισκέπτες έναντι του 2023.
Πρωτοπόρος σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδεικνύεται για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με 1.730.000 περίπου επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.345.837, η Μύκονος με 1.293.051 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, και το Κατάκολο.
Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων ο Πειραιάς βρίσκεται στην πρώτη θέση με 810 προσεγγίσεις, ακολουθεί η Μύκονος με 768, η Σαντορίνη με 750 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, και η Πάτμος.
Για το 2025, παρά τα ιστορικά ρεκόρ των προηγούμενων ετών αναμένεται μια σημαντική αύξηση των αφίξεων πλοίων και επιβατών που όπως δείχνουν τα μέχρι σήμερα στοιχεία θα ξεπεράσει το 10%.
Η θέση της Θεσσαλονίκης
Ανοδική είναι η θέση της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια στον τομέα της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, το 2024 υποδέχθηκε 81 κρουαζιερόπλοια και 64.100 επιβάτες έναντι 68 κρουαζιερόπλοια και 60.900 επιβάτες το 2023.
Επίσης, ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι οι 30 αφίξεις ήταν homeporting εξυπηρετώντας 18.285 επιβάτες.
Φέτος, σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), θα πραγματοποιηθούν 71 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Ήδη από τις αρχές του έτους, με την πρώτη άφιξη να σημειώνεται στις 4/2/2025, έχουν δέσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης 11 κρουαζιερόπλοια εκ των οποίων οι οκτώ προσεγγίσεις συμπεριλάμβαναν και διανυκτέρευση.
Τις επόμενες μέρες, δυο κρουαζιερόπλοια αναμένονται στην πόλη, με το πολυτελές Explora I να κάνει την εμφάνισή του στις 8/5, και να ακολουθεί το Seven Seas Splendor στις 9/5 προερχόμενο από Τουρκία και με επόμενο σταθμό του τη Μύκονο.
Με εμπειρία 20 και πλέον ετών στον χώρο της δημοσιογραφίας, ειδικεύεται στο τουριστικό και ταξιδιωτικό ρεπορτάζ. Ξεκίνησε την καριέρα της στην ‘Εκδοτική Βορείου Ελλάδος’ και στις εκδόσεις του Ομίλου ‘Αγγελιοφόρος’, ‘Αγγελιοφόρος της Κυριακής’, ‘Close Up’ κλπ.
Έχει συνεργαστεί με όλα τα πανελλαδικά έντυπα και στη συνέχεια σε ηλεκτρονικά μέσα, για θέματα ταξιδιωτικά και τουριστικά αλλά και οικονομικού – επιχειρηματικού περιεχομένου, κοινωνικά, πολιτιστικά, γαστρονομικά κ.ά.
Συνεργασίες με εκδόσεις ξενοδοχειακών ομίλων, αεροπορικών εταιριών, περιοδικών ποικίλης ύλης, ηλεκτρονικών ειδησεογραφικών σελίδων, ταξιδιωτικών οδηγών κλπ.
Είναι δημιουργός του Τουριστικού – Ταξιδιωτικού Site Debbiestravel.gr, διετέλεσε μέλος της Κριτικής Επιτροπής των Ετήσιων Βραβείων Τουρισμού TOURISM AWARDS, είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και ενεργή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Source: traveldailynews.gr