Το Posidonia Sea Tourism Forum φέρνει φέτος στο Ηράκλειο κορυφαίους του κλάδου για τον βιώσιμο μετασχηματισμό του θαλάσσιου τουρισμού και της κρουαζιέρας.
Με κεντρικό άξονα την ανάγκη για ανανέωση του μοντέλου θαλάσσιου τουρισμού στη Μεσόγειο, ξεκίνησε χθες τις εργασίες του το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum στο Ηράκλειο Κρήτης. Η φετινή διοργάνωση, που για πρώτη φορά πραγματοποιείται στη Μεγαλόνησο, συγκεντρώνει περισσότερους από 200 συμμετέχοντες από τον χώρο της κρουαζιέρας, της λιμενικής διαχείρισης και της τουριστικής πολιτικής, σε μια περίοδο αυξημένης πίεσης για βιωσιμότητα και αποκέντρωση του τουρισμού.
Με τον τίτλο “Μεσόγειος: Επιτακτική ανάγκη για νέα δημοφιλή λιμάνια και προορισμούς”, το Posidonia Sea Tourism Forum επικεντρώνεται στη διαχείριση της αυξανόμενης ζήτησης για κρουαζιέρες, στον ρόλο των τοπικών κοινοτήτων και στην ενσωμάτωση “πράσινων” πολιτικών στον στρατηγικό σχεδιασμό της βιομηχανίας.
Στην εναρκτήρια συνεδρία απηύθυναν χαιρετισμούς η υφυπουργός Τουρισμού κα Άννα Καραμανλή, ο περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου κ. Μηνάς Παπαδάκης και ο Ευρωπαίος Επίτροπος για Βιώσιμες Μεταφορές και Τουρισμό κ. Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε την ανάγκη ισορροπίας μεταξύ ανάπτυξης και περιβαλλοντικής ευθύνης. Όπως ανέφερε, η Ελλάδα υποδέχθηκε το 2024 περίπου 5.500 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 8 εκατ. επιβάτες, γεγονός που ενισχύει την τοπική και εθνική οικονομία αλλά απαιτεί επανασχεδιασμό του τρόπου διαχείρισης των ροών. Ο ίδιος προανήγγειλε την παρουσίαση της νέας Στρατηγικής της Ε.Ε. για τα Λιμάνια εντός του 2025, η οποία θα στοχεύει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την ενεργειακή μετάβαση, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και τη βελτίωση των όρων εργασίας στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην αλλαγή του προφίλ των ταξιδιωτών κρουαζιέρας, κυρίως της νεότερης γενιάς. Σύμφωνα με τον Επίτροπο, το ενδιαφέρον των νέων για ταξίδια κρουαζιέρας έχει αυξηθεί πάνω από 55% τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ οι ανησυχίες τους για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας είναι αυξημένες κατά 32%. “Το ενδιαφέρον για διακοπές κρουαζιέρας μεταξύ των νέων έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 55% τα τελευταία πέντε χρόνια, δείχνοντας μια ανανεωμένη διάθεση για αυτό το είδος τουρισμού. Ταυτόχρονα, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αυξάνεται – οι ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο της κρουαζιέρας στον πλανήτη έχουν αυξηθεί κατά 32% μεταξύ του ίδιου κοινού. Πρέπει να τους ακούσουμε και να ανταποκριθούμε”, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η συζήτηση που ακολούθησε είχε τίτλο “Ισορροπώντας μεταξύ Ανάπτυξης και Βιωσιμότητας στον Τουρισμό Κρουαζιέρας στη Μεσόγειο” και περιλάμβανε παρεμβάσεις εκπροσώπων από τη CLIA, την MedCruise, τη Celestyal, τη MSC Cruises και άλλους οργανισμούς.
Η Julie Green, Deputy Director General της CLIA, ανέφερε ότι ενώ ο τουρισμός κρουαζιέρας αντιστοιχεί μόλις στο 2% των συνολικών αφίξεων παγκοσμίως, έχει δυσανάλογα μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα – σχεδόν 50 δισ. δολ. στην Ευρώπη, εκ των οποίων τα 2 δισ. αφορούν την Ελλάδα. Η ίδια τόνισε ότι η δημόσια συζήτηση γύρω από τον υπερτουρισμό πρέπει να είναι τεκμηριωμένη. “Οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε τη συζήτηση: οι κρουαζιέρες δεν αποτελούν αιτία υπερτουρισμού – είναι συνήθως η πιο οργανωμένη και διαχειρίσιμη μορφή τουρισμού”, είπε.
Η κα Θεοδώρα Ρήγα, πρόεδρος της MedCruise και του ΟΛΚΕ, υποστήριξε ότι οι τοπικές κοινωνίες χρειάζονται πρόσβαση σε πραγματικά δεδομένα, ώστε να αξιολογήσουν με ακρίβεια τις επιπτώσεις της κρουαζιέρας. Αναφέρθηκε στη Σαντορίνη, όπου οι επισκέπτες από κρουαζιέρα αποτελούν μόλις το 5% των συνολικών επισκεπτών, αλλά συχνά αντιμετωπίζονται ως βασική αιτία συμφόρησης.
Ο CEO της Celestyal, Chris Theofilides, σημείωσε ότι χρειάζεται νέος τρόπος ορισμού του φαινομένου της συμφόρησης. Όπως είπε, ο όρος “υπερτουρισμός” χρησιμοποιείται γενικευμένα και χωρίς επαρκή ανάλυση των αιχμών επισκεψιμότητας. Πρότεινε συντονισμό με δήμους και λιμάνια, καθώς και αξιοποίηση της τεχνολογίας για καλύτερη διαχείριση αφίξεων.
Ο Kerry Anastassiadis, Senior Advisor του MSC Group, τόνισε την ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού νέων λιμανιών και τη σημασία συνεργασίας με τις τοπικές κοινωνίες, αναφέροντας ως θετικά παραδείγματα τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, όπου εφαρμόζονται συστήματα κατανομής θέσεων αγκυροβόλησης.
Στο πάνελ για την ανάπτυξη νέων προορισμών, ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στα ιδιωτικά νησιά. Ο Marcus Puttich της TUI Cruises τόνισε τις δυνατότητες που προσφέρει το μοντέλο αυτό, ειδικά στην Αραβική Θάλασσα. Αντίθετα, η Ana Karina Santini της Royal Caribbean Group ανέδειξε τις δυσκολίες μεταφοράς του μοντέλου στη Μεσόγειο, λόγω περιορισμένων υποδομών και περιβαλλοντικών ανησυχιών.
Η Sandi Weir της Norwegian Cruise Line Holdings αναφέρθηκε στις θετικές εμπειρίες της εταιρείας σε Μπαχάμες και Μπελίζ, όπου η ανάπτυξη ιδιωτικών προορισμών ενίσχυσε την τοπική απασχόληση.
Παράλληλα, η συζήτηση στράφηκε και στη ζήτηση για μικρότερα πλοία. Εκπρόσωποι των Ritz-Carlton Yacht Collection, Star Clippers, Crystal Cruises, Explora Journeys και Variety Cruises συζήτησαν πώς τα μικρά πλοία μπορούν να διευρύνουν την τουριστική διασπορά, προσφέροντας πιο προσωπικές εμπειρίες σε λιγότερο επισκέψιμους προορισμούς.
Η Barbara Buczek της Cruise Saudi ανέφερε ότι στη Σαουδική Αραβία, όπου το 70% του πληθυσμού είναι κάτω των 35 ετών, οι νέες συνήθειες επηρεάζουν τον τρόπο κατανάλωσης τουρισμού. Ανέδειξε τη σημασία της προσαρμογής στις προσδοκίες για πιο προσωποποιημένες, γρήγορες και βιώσιμες ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Ο περιφερειάρχης Κρήτης, κ. Σταύρος Αρναουτάκης, επεσήμανε ότι η φιλοξενία του φόρουμ στο Ηράκλειο ενισχύει τον ρόλο της Κρήτης ως ανερχόμενου προορισμού κρουαζιέρας και αναδεικνύει τη βούληση της Περιφέρειας για βιώσιμο τουρισμό.
Η πρώτη ημέρα του Posidonia Sea Tourism Forum ολοκληρώθηκε με κοινή παραδοχή ότι το μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού εξαρτάται από τη συνεργασία, τη στρατηγική διαφοροποίηση και τη δέσμευση σε πιο βιώσιμες πρακτικές. Το φόρουμ συνεχίζεται σήμερα με θεματικές ενότητες για τις ρυθμιστικές εξελίξεις, την καινοτομία στον σχεδιασμό πλοίων και την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας.
Ο Γιώργος είναι υπεύθυνος ύλης, δημιουργός περιεχομένου και social media manager στο δίκτυο των ηλεκτρονικών εφημερίδων TravelDailyNews.
Παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Source: traveldailynews.gr