Η Σαντορίνη, η Αμοργός και η Ανάφη κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω σεισμικής δραστηριότητας, επηρεάζοντας τουριστικές κρατήσεις, θέσεις εργασίας και αεροπορικές αφίξεις, απαιτώντας στρατηγικές διαχείρισης κρίσης.
Η Σαντορίνη, η Αμοργός και η Ανάφη, τρεις κατεξοχήν τουριστικοί προορισμοί στις Κυκλάδες έχουν χαρακτηριστεί επίσημα σε κατάσταση έκτακτής ανάγκης που θα διαρκέσει μέχρι τις πρώτες μέρες του Μάρτη για την Σαντορίνη και μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μάρτη για τα άλλα δύο νησιά.
Είμαστε στα μέσα του Φλεβάρη και το πέρας της HORECA κατέδειξε τα κύρια σημεία προβληματισμού των κατοίκων, επιχειρηματιών και εργαζομένων στα νησιά αυτά:
- Η εξέλιξη του φαινομένου
Ο σεισμός είναι από τα φυσικά φαινόμενα που δεν προβλέπεται. Οι συζητήσεις για ύφεση της σεισμικής ακολουθίας, οι προβλέψεις για μεγέθη σεισμών που θα εκτονώσουν το ρήγμα, η πιθανή εμφάνιση μεγάλου σεισμού ή και όχι, η σύνδεσή του με τα ενεργά ηφαίστεια της περιοχής και λοιπά μη επιστημονικά δεδομένα οδηγούν αε ένα και μοναδικό συμπέρασμα: Η παραπληροφόρηση και τα ευφυολογήματα μέσω των κοινωνικών δικτυών και των ΜΜΕ, οι συγκρούσεις επιστημόνων και οι διαφορετικές αναλύσεις των συμπερασμάτων τους απαξιώνουν τόσο την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και τις αρχές τόσο του κρατικού μηχανισμού όσο και της τοπικής κοινωνίας. Η δημοσιογραφία απομακρύνεται από την έννοια του λειτουργήματος και βαίνει σε σκοπούς ανάλογους της θέσεως και του μεγέθους εις εξ ημών.
- Η συμπεριφορά των αεροπορικών εταιρειών
Για την Σαντορίνη, και την Ανάφη λόγω εγγύτητας, οι αεροπορικές αφίξεις αποτελούν σημαντικό μερίδιο του εισερχόμενου τουρισμού και η συμπεριφορά των αεροπορικών εταιρειών προβληματίζει για την εξέλιξη της τουριστικής περιόδου, τουλάχιστον στην αρχή της. Εδώ θα πρέπει να μας προβληματίσει το γεγονός που καταγράφηκε το 2024 για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με αύξηση της ζήτησης στις λεγόμενες χαμηλές περιόδους και μείωση της κίνησης την λεγόμενη υψηλή περίοδο. Όπως και εμείς έτσι και εκείνες τηρούν στάση αναμονής παρακολουθώντας την εξέλιξη του φαινομένου. Θα ήταν αναφοράς άξιο η διαχείριση των κρατήσεων slots στα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας για να έχουμε μια μικρή εικόνα της τάξης πραγμάτων.
- Η ζήτηση θέσεων εργασίας
Οι εργαζόμενοι στον τομέα του τουρισμού όσο και στους υποστηρικτικούς κλάδους τουλάχιστον για το νησί της Σαντορίνης είναι σε ποσοστό μεγαλύτερο του 90% από άλλες περιοχές της Ελλάδος και η ανησυχία αν θα επιστρέψουν για να καλύψουν όσες θέσεις εργασίας δημιουργηθούν είναι και παραμένει μεγάλη. Η εφαρμογή δε της ψηφιακής κάρτας εργασίας από 1 Μάρτη σε καταλύματα που λειτουργούν σχεδόν σε απόλυτο ποσοστό εποχιακά προβληματίζει τους υπεύθυνους και σε συνδυασμό μα την αυξητική έλλειψη που παρουσιάζεται κάθε χρόνο είναι ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.
- Ο χρονικός ορίζοντας της επιστροφής στην κανονικότητα
Τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις για τρία διαφορετικά νησιά τόσο σε χαρακτήρα όσο και σε τουριστική ταυτότητα. Η Σαντορίνη ανέλαβε όλο σχεδόν το βάρος της δημοσιότητας για το σεισμικό φαινόμενο που βρίσκεται σε εξέλιξη αφού΄ έγινε σχεδόν πρωτοσέλιδο σε μεγάλα τουριστικά και ειδησεογραφικά μέσα του εξωτερικού δεδομένης βέβαια τόσο της αναγνωρισιμότητάς της στο εξωτερικό όσο και του τουριστικού μεγέθους της. Έχει τουρισμό σχεδόν όλο το χρόνο και με την έξαρση του φαινομένου του AirBnB προσφέρει λύσεις για όλα τα βαλάντια και όλους τους επισκέπτες. Ξεκινά από τα τέλη Μάρτη να ανοίγει σχεδόν πάνω από το 60% των καταλυμάτων και συναφών επαγγελμάτων (εστιατόρια, ξεναγήσεις, οινοποιεία, μουσεία, all day café restaurants κλπ) με πλήρη ανάπτυξη στις αρχές του Μάη, εκεί που ξεκινά το άνοιγμα της Αμοργού, αποστασιοποιημένη από τον μαζικό τουρισμό βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη στο πρώτο δεκαήμερο του Ιούνη με τελευταία την Ανάφη που ο μεγάλος όγκος επισκεπτών εντοπίζεται στο δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου. Ο στοίχημα για το νησί της Σαντορίνης είναι μεγάλο και περιμένουμε τα πρώτα δείγματα Καναδών, Γερμανών και Αμερικάνων για να αποκτήσουμε μια πρώτη ανάγνωση στις διαθέσεις των επισκεπτών του νησιού και κατά πόσο θα είναι έτοιμο το νησί και σε τι νούμερα θα κινηθεί την τουριστική περίοδο 2025.
Η εικόνα σήμερα
Ας ρίξουμε μια ματιά στην Τρέχουσα Κατάσταση όπως αποτυπώνεται στα βιβλία κρατήσεων και στα μέσα αλληλογραφίας των καταλυμάτων στα νησιά η οποία έχει ως εξής
Οι ακυρώσεις παραμένουν σε κανονικά επίπεδα
Δεν έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση δεδομένου ότι είμαστε ακόμα αρκετά μακριά από την ημερομηνία που ένας επισκέπτης μπορεί να ακυρώσει δωρεάν ή να μεταφέρει την κράτησή του σε άλλη ημερομηνία. Η εικόνα της περιόδου της COVID-19 είναι χαρακτηριστική όπου μεγάλο μέρος των κρατήσεων ακυρώθηκε από τα ίδια τα καταλύματα ακολουθώντας τις οδηγίες του κράτους περί μη ανοίγματος δραστηριοτήτων.
Ο ρυθμός κρατήσεων έχει επιβραδυνθεί σημαντικά αλλά δεν έχει σταματήσει
Νέες κρατήσεις εξακολουθούν να έρχονται. Εδώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας την εικόνα των κρατήσεων στα καταλύματα πριν από τα Χριστούγεννα που ήταν εμφανώς υποτονική με προβλέψεις για μια μείωση της τάξεως του 10% σε σχέση με την περσινή προβληματική για το νησί της Σαντορίνης χρονιά.
Υπάρχει μεγάλη ανησυχία των δυνητικών επισκεπτών αλλά και φίλων
Πολλοί ταξιδιώτες απευθύνονται στα καταλύματα με ερωτήσεις εκφράζοντας την ανησυχία τους για την επικρατούσα κατάσταση και τον προβληματισμό τους για το κατά πόσο φέτος θα καταφέρουν να επισκεφτούν την Σαντορίνη. Είναι χαρακτηριστική η επικοινωνία συχνού επισκέπτη καταλύματος στην Σαντορίνη με μη επιστρεφόμενη κράτηση για τον Απρίλη ότι φοβάται να ταξιδέψει και θέλει να μεταφερθεί η κράτησή του για το 2026
Τι μπορούμε και θα πρέπει να κάνουμε
Πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας ότι το φαινόμενο μπορούμε μόνο να το παρακολουθούμε χωρίς να κάνουμε εικασίες για την εξέλιξή του και ως άλλοι Κάλχες να προβλέπουμε τι μέλλει γενέσθαι και πότε και πως θα λήξει. Αντιθέτως πρέπει να προετοιμαζόμαστε για εκείνη την στιγμή που η επιστροφή στη κανονικότητα θα πρέπει να γίνε με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειές.
- Καθησυχάστε τους επισκέπτες μέσω των κοινωνικών δικτύων και των μέσων επικοινωνίας με τους επισκέπτες σας.
Οι τακτικές ενημερώσεις συμβάλουν στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης και αποδεικνύουν ότι όλα λειτουργούν ομαλά. Είμαστε εδώ και κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε!
- Προσαρμόστε τις πολιτικές ακύρωσης.
Αντί για άμεσες ακυρώσεις, προσφέρετε ευέλικτες επιλογές επαναπρογραμματισμού (ακόμη και μέχρι το 2026) για να διατηρήσετε τις κρατήσεις.
- Βελτιστοποιήστε τις στρατηγικές διάθεσής των δωματίων σας
Κλείστε τις μη επιστρέψιμες τιμές (NRF) και μεταθέστε τις εκπτώσεις τους σε ημι-ευέλικτες τιμολογιακές πολιτικές.
- Στοχεύστε βασικές αγορές
Εστιάστε σε εγχώριους και ευρωπαίους ταξιδιώτες μικρών αποστάσεων, οι οποίοι είναι πιο πιθανό να επαναπρογραμματίσουν ή να κάνουν κράτηση την τελευταία στιγμή.
- Αποφύγετε τις εκπτώσεις πανικού
Αντί για μεγάλες εκπτώσεις, εφαρμόστε ευέλικτες πολιτικές, προνόμια προστιθέμενης αξίας ή/και κίνητρα απευθείας κράτησης με καθαρά μηνύματα στον ιστότοπό σας.
- Συνεργαστείτε με τους συνεργάτες σας
Συντονιστείτε με OTA και ταξιδιωτικά γραφεία για την ευθυγράμμιση των στρατηγικών και την παρακολούθηση των απαντήσεών τους στην κατάσταση.
- Παρακολούθηση & Προσαρμογή Συνεχώς
Παρακολουθήστε τις τάσεις ακύρωσης, τη ζήτηση αναζήτησης και την τιμολόγηση των ανταγωνιστών για να βελτιώσετε τις στρατηγικές όπως απαιτείται.
Ο Ηλίας Σιώλης είναι διευθυντής στο ξενοδοχείο Ματίνα στο Καμάρι της Σαντορίνης. Είναι έμπειρος επαγγελματίας στον κλάδο της φιλοξενίας, με περισσότερα από 25 χρόνια απασχόλησης σε ξενοδοχεία και επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στον τουρισμό.Λάτρης των γρήγορων ρυθμών και της διαχείρισης κρίσιμων ζητημάτων, έχει εντρυφήσει στην διαχείριση ξενοδοχείων, στην παροχή υπηρεσιών κορυφαίας ποιότητας και στην εξασφάλιση εξαιρετικών εμπειριών επισκεπτών.
Source: traveldailynews.gr