Η κυριαρχία των OTA στην αγορά αεροπορικών εισιτηρίων απειλεί τους καταναλωτές με παραπλανητικές και καταχρηστικές πρακτικές.
Μια νέα μελέτη για τις Airlines for Europe (A4E) κατηγορεί ορισμένους ιστότοπους τρίτων που πωλούν αεροπορικά εισιτήρια για παραπλανητικές, καταχρηστικές και/ή μη εξουσιοδοτημένες πρακτικές.
Η έρευνα διεξήχθη από την οικονομική συμβουλευτική εταιρεία Syntesia και περιλάμβανε γραπτές υποβολές από αεροπορικές εταιρείες, συνεντεύξεις και μια άσκηση “μυστικού αγοραστή”.
Η κυριαρχία των OTA στην αγορά
Τα ευρήματα αποκαλύπτουν αυτό που η A4E αποκαλεί “ανησυχητική” εικόνα ενός μεταβαλλόμενου τοπίου, με τα παραδοσιακά συστήματα διανομής να χάνουν έδαφος έναντι μιας ιδιαίτερα συγκεντρωμένης ομάδας διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (OTA) και μηχανών αναζήτησης. Αυτή η ομάδα κυριαρχείται από “δύο παίκτες – τις Etraveli και Edreams-Odigeo, μαζί με τις θυγατρικές τους και τους συνεργάτες τους όπως η Booking“, οι οποίοι, σύμφωνα με τη μελέτη, ελέγχουν πάνω από το μισό της αγοράς της ΕΕ.
Αυτή η κυριαρχία στην αγορά έχει ήδη αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία πρόσφατα όρισε την Booking.com ως “gatekeeper” εταιρεία στο πλαίσιο του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια εταιρεία θεωρείται gatekeeper εάν είναι σημαντικός κλειδοκράτορας για την πρόσβαση των καταναλωτών, έχει σημαντική επίδραση στην εσωτερική αγορά και απολαμβάνει “μια παγιωμένη και διαρκή θέση”.
Με τη δημοσίευση της έκθεσης, η κα Ουρανία Γεωργουτσάκου, διευθύνουσα σύμβουλος της A4E, δήλωσε: “Η Ενιαία Αγορά της ΕΕ έχει ανοίξει άνευ προηγουμένου επιλογές και έχει μεταμορφώσει τις αεροπορικές μετακινήσεις για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Αυτή η επιτυχία βασίζεται στην δικαιοσύνη και σε ίσους όρους ανταγωνισμού. Η έκθεσή μας δείχνει ότι αυτό απειλείται από μια ιδιαίτερα συγκεντρωμένη ψηφιακή αγορά διανομής εισιτηρίων, όπου τα OTA δεν αντιμετωπίζουν τις ίδιες υποχρεώσεις προς τους καταναλωτές όπως οι αεροπορικές εταιρείες”.
Προσαυξήσεις τιμών κατά 25% και επιπλέον χρεώσεις
Ωστόσο, το υψηλό μερίδιο αγοράς και ο έλεγχος πάνω στις επιλογές των καταναλωτών, σύμφωνα με τη μελέτη της A4E, δεν είναι τα μόνα προβλήματα με τα OTA, τα οποία αναφέρονται στην έκθεση για το “online freeriding”. Τα προβλήματα περιλαμβάνουν την προσαύξηση των τιμών, καθώς και τη χρέωση υπηρεσιών που οι αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν δωρεάν, όπως οι ενημερώσεις μέσω SMS, ενώ στη συνέχεια, ακόμα χειρότερα, αποδίδουν τα επιπλέον κόστη στις ίδιες τις αεροπορικές εταιρείες.
Παρέχοντας κάποια ισορροπία, η μελέτη αναγνώρισε ότι “τα OTA έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν αξία για τους καταναλωτές λειτουργώντας ως ενιαίο σημείο εξυπηρέτησης για υπηρεσίες που σχετίζονται με τα ταξίδια και συμπληρώνοντας τις προσφορές των αεροπορικών εταιρειών”. Ιδιαίτερα για πελάτες που αναζητούν πακέτα διακοπών, δραστηριότητες και εμπειρίες, και τρόπους για να τα συνδυάσουν, ή για εκείνους με “πολύπλοκα ταξιδιωτικά σχέδια” ή που θέλουν να συγκρίνουν τιμές.
Ωστόσο, οι ερευνητές αμφισβήτησαν την πραγματική αξία αυτής της διαδικασίας σύγκρισης, καθώς διαπίστωσαν ότι οι τιμές των OTA για πανομοιότυπες διαδρομές ήταν, κατά μέσο όρο, σχεδόν 25% υψηλότερες από την άμεση κράτηση με τις αεροπορικές εταιρείες.
Οι καταναλωτές παραπλανημένοι και “κακοποιημένοι”
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι OTA καταφέρνουν να κάνουν αυτά χάρη σε “μια σειρά από αδιαφανείς, παραπλανητικές, καταχρηστικές και (σε ορισμένες περιπτώσεις) μη εξουσιοδοτημένες πρακτικές. Αυτές διαπερνούν ολόκληρη τη διαδρομή του πελάτη, από την αρχική αναζήτηση και σύγκριση, έως την οριστικοποίηση της προσφοράς και την κράτηση, μέχρι την προετοιμασία για το ταξίδι, το ίδιο το ταξίδι και τις συνέπειές του”.
Καλώντας για μεγαλύτερη διαφάνεια και πιο σαφείς ρόλους εντός της αγοράς, η κα Γεωργουτσάκου υπογραμμίζει ότι “η νομοθεσία για τα δικαιώματα των επιβατών του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές πρέπει να αποτρέψει την διαδικτυακή δωρεάν οδήγηση και να καταστήσει σαφείς τις υποχρεώσεις κάθε παίκτη στην αγορά. Τελικά, οι καταναλωτές πρέπει να βγουν νικητές”.
Ο Γιώργος είναι υπεύθυνος ύλης, δημιουργός περιεχομένου και social media manager στο δίκτυο των ηλεκτρονικών εφημερίδων TravelDailyNews.
Παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Source: traveldailynews.gr