Η κρουαζιέρα αναπτύσσεται ραγδαία, με την Ελλάδα να ωφελείται, ενώ ο Αραβικός Κόλπος αναδεικνύεται σε στρατηγικό κόμβο.
Η κρουαζιέρα βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς αναδεικνύεται στη ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή τουρισμού παγκοσμίως, με τη ζήτηση να καταγράφει συνεχώς νέα ρεκόρ και την Ελλάδα να συγκαταλέγεται στους σημαντικά ωφελημένους προορισμούς.
Στο 8ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών (ITC Forum 2025), που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, οι προοπτικές αλλά και οι προκλήσεις του κλάδου συζητήθηκαν σε πάνελ με τη συμμετοχή θεσμικών φορέων και οργανισμών. Ο ανώτατος διευθυντής επιχειρήσεων της Celestyal, καπτ. Γιώργος Κουμπενάς, επεσήμανε: “Η κρουαζιέρα πηγαίνει από ρεκόρ σε ρεκόρ και η Ελλάδα είναι σαφώς ωφελημένη από αυτή τη δυναμική. Παράλληλα, όμως, η ανάπτυξη συνοδεύεται από σημαντικές προκλήσεις που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε στρατηγικά, με επίκεντρο τις υποδομές και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις”.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, το 2024 η Ελλάδα υποδέχθηκε 8 εκατ. κινήσεις επιβατών από κρουαζιέρες, ενώ για το 2025 προβλέπεται άνοδος κατά 10%. Αντίστοιχη αύξηση 10% καταγράφει και η Celestyal.
Ανάμεσα στις προκλήσεις, ο κ. Κουμπενάς ανέφερε τις αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις της Ε.Ε., που συνεπάγονται υψηλά λειτουργικά κόστη, το “τέλος κρουαζιέρας“ που εφαρμόστηκε τον Ιούλιο του 2025 με “ανορθόδοξο σχεδιασμό”, καθώς και εξωγενείς παράγοντες όπως η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη, που επηρέασε προσωρινά τις κρατήσεις. “Το τέλος κρουαζιέρας στηρίχθηκε σε παραδοχές που χρήζουν επανεξέτασης, καθώς δεν είναι βέβαιο ότι τα έσοδα θα κατευθυνθούν σε έργα υποδομών – που αποτελούν το κύριο ζητούμενο του κλάδου. Η στοχευμένη επένδυση σε λιμενικές εγκαταστάσεις, στο πλαίσιο ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου, είναι κρίσιμη για τη διατήρηση και ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας της κρουαζιέρας στη χώρα μας”, υπογράμμισε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο λιμάνι του Λαυρίου, το οποίο χαρακτήρισε “σημαντική εναλλακτική πύλη, που μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον Πειραιά, χάρη στην εγγύτητά του τόσο με το αεροδρόμιο όσο και με τις Κυκλάδες”.
Η ανάγκη ενός συνολικού σχεδίου αναδείχθηκε και από άλλους ομιλητές. Ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, κ. Απόστολος Παπαποστόλου, επισήμανε ότι “οι επενδύσεις σε πλοία δεν μπορούν να προηγούνται των λιμενικών υποδομών”, υπογραμμίζοντας την έλλειψη συντονισμού και τη σημασία δημιουργίας Ενιαίου Μητρώου Λιμενικών Εγκαταστάσεων.
Από την πλευρά του ΟΛΠ, ο κ. Θανάσης Καρλής ανέφερε ότι η πορεία της κρουαζιέρας είναι θετική, αλλά με πιο συγκρατημένες προοπτικές για τα επόμενα χρόνια, τονίζοντας την ανάγκη νέων διαθέσιμων χώρων και ενός σαφούς θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέπει την αποτελεσματική αξιοποίησή τους.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, κ. Ιωάννης Τσάρας, σημείωσε ότι η Θεσσαλονίκη έχει ήδη κάνει σημαντικά βήματα στον τομέα, δίνοντας έμφαση στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε η Celestyal στην ανάπτυξη της περιοχής.
Το συνέδριο ανέδειξε ξεκάθαρα ότι η κρουαζιέρα αποτελεί ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό, ωστόσο η βιώσιμη συνέχισή της προϋποθέτει επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο που θα εξασφαλίσει μακροχρόνια προοπτική στον κλάδο.
Επέκταση της Celestyal με δύο πλοία στον Αραβικό Κόλπο
Η Celestyal ανακοίνωσε ότι από τον Δεκέμβριο θα τοποθετήσει και τα δύο πλοία της, το Celestyal Journey (χωρητικότητας 1.260 επιβατών) και το Celestyal Discovery (χωρητικότητας 1.360 επιβατών), στον Κόλπο. Η κίνηση αυτή αντιπροσωπεύει αύξηση χωρητικότητας κατά 211% σε ετήσια βάση και ακολουθεί το παρθενικό πρόγραμμα 2024/25.
Στο πλαίσιο των ανανεωμένων σχεδίων, τροποποιήθηκαν οι κρουαζιέρες επανατοποθέτησης του Νοεμβρίου 2025, αντικαθιστώντας τα αρχικά δρομολόγια 14 διανυκτερεύσεων με δύο νέες κρουαζιέρες επτά διανυκτερεύσεων από την Αθήνα προς τη Jeddah. Τα δρομολόγια θα περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε Τουρκία και Αίγυπτο, όπως το Marmaris, το Κουσάντασι, το Port Said, το Sharm el Sheikh και τη Safaga. Θα διατεθούν επίσης δρομολόγια έξι διανυκτερεύσεων από τουρκικά λιμάνια.
Μετά τις αναχωρήσεις από την Αθήνα, τα δύο πλοία θα συνεχίσουν από τη Jeddah προς τον Αραβικό Κόλπο, ώστε να ξεκινήσουν τη σεζόν όπως έχει προγραμματιστεί. Το Celestyal Journey θα εγκαινιάσει τη σεζόν στις 6 Δεκεμβρίου με μια ειδική κρουαζιέρα για το Grand Prix του Άμπου Ντάμπι και στη συνέχεια θα πραγματοποιεί εβδομαδιαία δρομολόγια «Ημέρες Ερήμου» με αναχώρηση από τη Ντόχα, προσεγγίζοντας το Sir Bani Yas, το Άμπου Ντάμπι, το Μπαχρέιν και το Ντουμπάι, όπου θα περιλαμβάνεται και διανυκτέρευση.
Το Celestyal Discovery θα ξεκινήσει την παρθενική του σεζόν στις 12 Δεκεμβρίου με τις νέες κρουαζιέρες “Εικόνες Αραβίας”, διάρκειας τριών, τεσσάρων και επτά διανυκτερεύσεων. Τα δρομολόγια θα έχουν αφετηρία το Άμπου Ντάμπι και θα περιλαμβάνουν τη Ντόχα, το Κασάμπ, το Ντουμπάι, το Sir Bani Yas και – για πρώτη φορά – το Ras Al Khaimah.
Ο εμπορικός διευθυντής της Celestyal, Lee Haslett, δήλωσε: “Η πρώτη μας σεζόν στον Αραβικό Κόλπο εδραίωσε τη θέση της Celestyal στην περιοχή, με εξαιρετικά σχόλια τόσο από τους επιβάτες μας όσο και από τους εμπορικούς μας συνεργάτες. Ακούγοντας αυτά τα σχόλια, ενισχύουμε το πρόγραμμα μας με δύο νέες κρουαζιέρες επτά διανυκτερεύσεων από την Αθήνα προς τη Jeddah, οι οποίες αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο την πολύπλευρη ομορφιά της Αιγύπτου, με προσεγγίσεις στο Port Said, το Sharm el Sheikh, τη Safaga, καθώς και στο Marmaris ή το Κουσάντασι στην Τουρκία, πριν καταλήξουν στη Jeddah”.
Πρόσθεσε επίσης: “Αυτές οι βελτιώσεις μας δίνουν μεγάλη αυτοπεποίθηση καθώς επιστρέφουμε ακόμη πιο δυναμικά στον Αραβικό Κόλπο για το 2025/26 με δύο πλοία και σημαντικά αυξημένη χωρητικότητα, ώστε να καλύψουμε την αυξανόμενη ζήτηση για τη χειμερινή σεζόν. Οι μακροχρόνιες συνεργασίες μας με το Κατάρ, το Άμπου Ντάμπι, το Ντουμπάι και το Ras Al Khaimah παραμένουν στο επίκεντρο αυτής της ανάπτυξης και μαζί δεσμευόμαστε να αναδείξουμε τα κορυφαία σημεία της περιοχής τόσο στους νέους όσο και στους επαναλαμβανόμενους επιβάτες. Με τη ζήτηση να είναι ήδη υψηλή, είμαστε εξαιρετικά αισιόδοξοι για τις ευκαιρίες που μας περιμένουν και σίγουροι ότι αυτή θα είναι μια από τις ισχυρότερες σεζόν μας μέχρι τώρα”.
Η ενίσχυση της παρουσίας στον Αραβικό Κόλπο υπογραμμίζει τον αναδυόμενο ρόλο της περιοχής ως κόμβου κρουαζιέρας και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.
Ο Γιώργος είναι υπεύθυνος ύλης, δημιουργός περιεχομένου και social media manager στο δίκτυο των ηλεκτρονικών εφημερίδων TravelDailyNews.
Παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Source: traveldailynews.gr