Μεγέθη ρεκόρ, τόσο όσον αφορά τους επιβάτες, όσο και τα έσοδα των αεροπορικών εταιριών ανακοίνωσε για το 2024 η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
Η IATA ανακοίνωσε ενισχυμένες προβλέψεις κερδοφορίας για τις αεροπορικές εταιρίες το 2023, οι οποίες στη συνέχεια θα σταθεροποιηθούν σε μεγάλο βαθμό το 2024. Ωστόσο, η καθαρή κερδοφορία σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να είναι πολύ χαμηλότερη από το κόστος κεφαλαίου και τα δύο έτη, ενώ παραμένουν πολύ σημαντικές περιφερειακές αποκλίσεις στις οικονομικές επιδόσεις.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της IATA:
-Τα καθαρά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να φθάσουν τα 25,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 (2,7% καθαρό περιθώριο κέρδους). Πρόκειται για μια μικρή βελτίωση, σε σχέση με το 2023, το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει καθαρά κέρδη ύψους 23,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων (2,6% καθαρό περιθώριο κέρδους).
-Τόσο το 2023, όσο και το 2024 η απόδοση του επενδεδυμένου κεφαλαίου θα υπολείπεται του κόστους κεφαλαίου κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες, καθώς τα επιτόκια σε όλο τον κόσμο έχουν αυξηθεί ως απάντηση στην έντονη πληθωριστική ένταση.
-Τα λειτουργικά κέρδη της αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να ανέλθουν σε 49,3 δισ. δολάρια το 2024 από 40,7 δισ. δολάρια το 2023.
-Τα συνολικά έσοδα το 2024 αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,6% σε ετήσια βάση, σε ρεκόρ 964 δισ. δολαρίων.
-Η αύξηση των εξόδων αναμένεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερη κατά 6,9% για ένα σύνολο 914 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
-Περίπου 4,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι αναμένεται να ταξιδέψουν το 2024, σημειώνοντας ιστορικό υψηλό, που ξεπερνά τα 4,5 δισεκατομμύρια του προ-πανδημικού 2019.
-Ο όγκος του φορτίου αναμένεται να ανέλθει σε 58 και 61 εκατομμύρια τόνους το 2023 και το 2024, αντίστοιχα.
“Λαμβάνοντας υπόψη τις μεγάλες απώλειες των τελευταίων ετών, τα καθαρά κέρδη των 25,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων που αναμένονται το 2024 αποτελούν φόρο τιμής στην ανθεκτικότητα της αεροπορίας. Οι άνθρωποι αγαπούν να ταξιδεύουν και αυτό έχει βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να επανέλθουν με δύναμη στα προ της πανδημίας επίπεδα συνδεσιμότητας. Η ταχύτητα της ανάκαμψης ήταν εξαιρετική- ωστόσο φαίνεται επίσης ότι η πανδημία κόστισε στις αερομεταφορές περίπου τέσσερα χρόνια ανάπτυξης. Από το 2024 οι προοπτικές δείχνουν ότι μπορούμε να περιμένουμε πιο φυσιολογικά πρότυπα ανάπτυξης τόσο για τους επιβάτες όσο και για το φορτίο”, δήλωσε ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ.
“Τα κέρδη της βιομηχανίας πρέπει να τεθούν σε σωστή προοπτική. Ενώ η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, ένα καθαρό περιθώριο κέρδους 2,7% είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που θα δέχονταν οι επενδυτές σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο κλάδο. Φυσικά, πολλές αεροπορικές εταιρίες τα καταφέρνουν καλύτερα από αυτόν τον μέσο όρο, ενώ πολλές δυσκολεύονται. Αλλά υπάρχει κάτι που πρέπει να μάθουμε από το γεγονός ότι, κατά μέσο όρο, οι αεροπορικές εταιρίες θα διατηρήσουν μόλις 5,45 δολάρια για κάθε μεταφερόμενο επιβάτη. Αυτό είναι αρκετό για να αγοράσετε έναν βασικό “grande latte” σε ένα Starbucks του Λονδίνου. Αλλά είναι πολύ λίγο για να οικοδομηθεί ένα μέλλον ανθεκτικό στους κραδασμούς, για μια κρίσιμη παγκόσμια βιομηχανία από την οποία εξαρτάται το 3,5% του ΑΕΠ και από την οποία 3,05 εκατομμύρια άνθρωποι κερδίζουν άμεσα τα προς το ζην. Οι αεροπορικές εταιρίες θα ανταγωνίζονται πάντα σκληρά για τους πελάτες τους, αλλά παραμένουν υπερβολικά επιβαρυμένες από επαχθείς κανονισμούς, κατακερματισμό, υψηλό κόστος υποδομών και μια αλυσίδα εφοδιασμού που αποτελείται από ολιγοπώλια”, συμπλήρωσε ο κ. Walsh.
Άλλα σημαντικά στοιχεία της IATA περιλαμβάνουν:
-Τα συνολικά έσοδα το 2024 αναμένεται να αυξηθούν ταχύτερα από τα έξοδα (7,6%, έναντι 6,9%), ενισχύοντας την κερδοφορία. Αν και τα λειτουργικά κέρδη αναμένεται να αυξηθούν κατά 21,1% (από 40,7 δισ. δολάρια το 2023 σε 49,3 δισ. δολάρια το 2024 ), τα περιθώρια καθαρού κέρδους αυξάνονται με λιγότερο από το ήμισυ του ρυθμού (10%), κυρίως λόγω των αυξημένων επιτοκίων που αναμένονται το 2024.
-Τα έσοδα του κλάδου αναμένεται να φθάσουν στο ιστορικό υψηλό των 964 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024. Περί τις 40,1 εκατομμύρια πτήσεις αναμένεται να είναι διαθέσιμες το 2024, υπερβαίνοντας το επίπεδο του 2019 των 38,9 εκατομμυρίων, αλλά και τις 36,8 εκατομμύρια πτήσεις του 2023.
-Τα έσοδα από τους επιβάτες αναμένεται να φθάσουν τα 717 δισ. δολάρια το 2024, από 642 δισ. δολάρια το 2023, αυξημένα κατά 12%. Η αύξηση των εσόδων επιβατικών χιλιομέτρων (RPKs) αναμένεται να είναι 9,8% σε ετήσια βάση. Παρόλο που αυτό είναι υπερδιπλάσιο της τάσης ανάπτυξης πριν από την πανδημία, το 2024 αναμένεται να σηματοδοτήσει το τέλος των δραματικών ετήσιων αυξήσεων, που χαρακτήρισαν την ανάκαμψη την περίοδο 2021-2023.
-Η υψηλή ζήτηση για ταξίδια σε συνδυασμό με την περιορισμένη χωρητικότητα λόγω των επίμονων προβλημάτων της αλυσίδας εφοδιασμού συνεχίζει να δημιουργεί συνθήκες προσφοράς και ζήτησης, που υποστηρίζουν την αύξηση των αποδόσεων. Οι αποδόσεις επιβατών το 2024 αναμένεται να βελτιωθούν κατά 1,8%, σε σύγκριση με το 2023.
-Αντανακλώντας τις περιορισμένες συνθήκες προσφοράς και ζήτησης, τα επίπεδα αποδοτικότητας είναι υψηλά, με τον συντελεστή πληρότητας να αναμένεται να είναι 82,6% το 2024, ελαφρώς καλύτερος από το 2023 (82%) και αντίστοιχος με το 2019.
Τα στοιχεία της δημοσκόπησης της ΙΑΤΑ για τους επιβάτες του Νοεμβρίου 2023 υποστηρίζουν τις αισιόδοξες προοπτικές.
-Το ένα τρίτο των ταξιδιωτών που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι ταξιδεύουν περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία και μόλις το 18% δήλωσε ότι ταξιδεύει λιγότερο. Περίπου το 49% είπε ότι οι ταξιδιωτικές του συνήθειες είναι τώρα παρόμοιες με αυτές που είχαν πριν από την πανδημία.
-Στο μέλλον, το 44% είπε ότι θα ταξιδέψει περισσότερο τους επόμενους 12 μήνες απ’ ό,τι τους προηγούμενους 12 μήνες. Μόνο το 7% είπε ότι θα ταξιδέψει λιγότερο και το 48% θα διατηρήσει παρόμοια επίπεδα ταξιδιών τους επόμενους 12 μήνες όπως και τους προηγούμενους 12 μήνες.
Τα έσοδα από το φορτίο αναμένεται να μειωθούν στα 111 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024. Το ποσό αυτό είναι σημαντικά χαμηλότερο από την ασυνήθιστη κορύφωση των 210 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, αλλά είναι πάνω από τα έσοδα του 2019, τα οποία ήταν 101 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι αποδόσεις αναμένεται να διορθωθούν περαιτέρω προς τα προ-πανδημικά επίπεδα με μείωση 32,2% το 2023 και στη συνέχεια μείωση 20,9% το 2024. Ωστόσο, θα παραμείνουν υψηλές με βάση τα ιστορικά πρότυπα. Σημειώστε ότι η εξέλιξη των αποδόσεων ήταν εξαιρετική αυτά τα τελευταία χρόνια (-8,2% το 2019, +54,7% το 2020, +25,9% το 2021, +7% το 2022, -32,2% το 2023).
Οι δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν σε 914 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 (+6,9%, σε σχέση με το 2023 και +15,1%, σε σχέση με το 2019).
Τα καύσιμα
Η τιμή των καυσίμων αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 113,8 δολάρια/βαρέλι (jet) το 2024, με αποτέλεσμα ο συνολικός προϋπολογισμός των καυσίμων να ανέλθει σε 281 δισ. δολάρια, αντιπροσωπεύοντας το 31% του συνόλου των λειτουργικών δαπανών. Οι αεροπορικές εταιρίες αναμένεται να καταναλώσουν 99 δισεκατομμύρια γαλόνια καυσίμων το 2024.
Οι υψηλές τιμές του αργού πετρελαίου αναμένεται να συνεχίσουν να επιβαρύνουν περαιτέρω τις αεροπορικές εταιρίες, καθώς το crack spread (ασφάλιστρο που καταβάλλεται για τη διύλιση του αργού πετρελαίου σε καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών) αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο 30% το 2024.
Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας το 2024 αναμένεται να ανέλθουν σε 939 εκατομμύρια τόνους από την κατανάλωση 99 δισεκατομμυρίων γαλονιών καυσίμων.
Η αεροπορική βιομηχανία θα αυξήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και πιστώσεων άνθρακα για να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα. Εκτιμάται ότι η παραγωγή SAF θα μπορούσε να ανέλθει στο 0,53% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων των αεροπορικών εταιριών το 2024, προσθέτοντας 2,4 δισ. δολάρια στον λογαριασμό καυσίμων του επόμενου έτους.
Επιπλέον, το Σύστημα Αντιστάθμισης και Μείωσης των Εκπομπών Άνθρακα για τη Διεθνή Αεροπορία (CORSIA) είναι ένας παγκόσμιος μηχανισμός αντιστάθμισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που βασίζεται στην αγορά, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για τη σταθεροποίηση των εκπομπών των διεθνών αερομεταφορών. Το κόστος που σχετίζεται με το CORSIA εκτιμάται σε 1 δισ. δολάρια το 2024.
Τα έξοδα εκτός καυσίμων ελέγχονται σχετικά καλά από τις αεροπορικές εταιρίες, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. Με το σταθερό κόστος να κατανέμεται σε μεγαλύτερη κλίμακα δραστηριοτήτων, καθώς ο κλάδος ανακάμπτει από την πανδημία, το κόστος ανά μονάδα προϊόντος εκτός καυσίμων υποχωρεί στα προ-πανδημικά επίπεδα. Το 2024 αναμένεται ότι το κόστος μονάδας εκτός καυσίμων θα ανέλθει σε 39,2 λεπτά ανά διαθέσιμο τονοχιλιόμετρο (ATK) το 2024, το οποίο είναι 1,6% πάνω από τα επίπεδα του 2023 και αντιστοιχεί στα επίπεδα του 2019. Το συνολικό κόστος εκτός καυσίμων αναμένεται να ανέλθει στα 633 δισ. δολάρια το 2024.
Οι κίνδυνοι
Η κερδοφορία του κλάδου είναι εύθραυστη και μπορεί να επηρεαστεί (θετικά ή αρνητικά) από πολλούς παράγοντες, όπως:
-Παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις: Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, τα χαμηλά ποσοστά ανεργίας και η ισχυρή ζήτηση για ταξίδια αποτελούν θετικές εξελίξεις. Παρ’ όλα αυτά, θα μπορούσαν να προκύψουν οικονομικές πιέσεις. Στην Κίνα, για παράδειγμα, η επιβράδυνση της ανάπτυξης, η υψηλή ανεργία των νέων και η αναταραχή στις αγορές ακινήτων, εάν δεν διαχειριστούν σωστά, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους παγκόσμιους επιχειρηματικούς κύκλους. Ομοίως, εάν η ανοχή στα υψηλά επιτόκια εξασθενήσει και η ανεργία αυξηθεί σημαντικά, η ισχυρή καταναλωτική ζήτηση που στήριξε την ανάκαμψη θα μπορούσε να αποδυναμωθεί.
-Πόλεμος: Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς σε επιχειρησιακό επίπεδο περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό σε αναδρομολογήσεις, λόγω του κλεισίματος του εναέριου χώρου. Από την πλευρά του κόστους, οι συγκρούσεις έχουν ανεβάσει τις τιμές του πετρελαίου, γεγονός που επηρεάζει τις αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως. Μια απροσδόκητη ειρήνη σε μία ή και στις δύο περιπτώσεις θα αποφέρει οφέλη στον κλάδο, αλλά οποιαδήποτε κλιμάκωση θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ριζικά διαφορετικό παγκόσμιο οικονομικό σενάριο, στο οποίο οι αερομεταφορές δεν θα ήταν ανεπηρέαστες.
-Αλυσίδες εφοδιασμού: Τα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού εξακολουθούν να επηρεάζουν το παγκόσμιο εμπόριο και τις επιχειρήσεις. Οι αεροπορικές εταιρίες έχουν επηρεαστεί άμεσα από απρόβλεπτα ζητήματα συντήρησης σε ορισμένους τύπους αεροσκαφών/κινητήρων, καθώς και από καθυστερήσεις στην παράδοση εξαρτημάτων των αεροσκαφών και αεροσκαφών, περιορίζοντας την επέκταση της χωρητικότητας και την ανανέωση του στόλου.
-Ρυθμιστικός κίνδυνος: Στο ρυθμιστικό πεδίο, οι αεροπορικές εταιρίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης και πρόσθετο κόστος, που σχετίζεται με τα καθεστώτα δικαιωμάτων των επιβατών, τις περιφερειακές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες και τις απαιτήσεις προσβασιμότητας.
Το 2023 με μια ματιά
Η κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών το 2023 παρουσίασε καλύτερες επιδόσεις από τις προβλεπόμενες της ΙΑΤΑ τον Ιούνιο. Τα έσοδα για το 2023 αναμένεται τώρα να φθάσουν τα 896 δισ. δολάρια (93 δισ. δολάρια υψηλότερα από τα αναμενόμενα). Οι δαπάνες αυξήθηκαν επίσης στα 855 δισεκατομμύρια δολάρια (74 δισεκατομμύρια δολάρια υψηλότερα από την προηγούμενη πρόβλεψη). Αυτό μεταφράζεται σε καθαρό κέρδος 23,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ολόκληρο τον κλάδο. Αν και αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα 9,8 δισ. δολάρια που προβλέπονταν τον Ιούνιο, τα επιπλέον 13,5 δισ. δολάρια κέρδους αντιστοιχούν μόλις στο 1,4% των εσόδων.
Το καθαρό περιθώριο κέρδους είναι μόλις 2,6%μ που σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα έχουν κερδίσει κατά μέσο όρο 5,44 δολάρια ανά μεταφερόμενο επιβάτη το 2023.
Η βελτίωση οφείλεται εξ ολοκλήρου στον τομέα των επιβατών που είδε τα έσοδα να αυξάνονται, σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη κατά 96 δισ. δολάρια, στα 642 δισ. δολάρια. Τα έσοδα από το φορτίο το 2023 ήταν 134,7 δισ. δολάρια, τα οποία υπολείπονται των 142,3 δισ. δολαρίων που αναμενόταν τον Ιούνιο.
.
3
Source: money-tourism.gr