Οι τουριστικές τάσεις των Γερμανών το 2025 δείχνουν ότι η τιμή καθορίζει τις αποφάσεις, ενώ η βιωσιμότητα παραμένει σε δεύτερο πλάνο.
Οι Γερμανικές ταξιδιωτικές τάσεις το 2025 δείχνουν να αλλάζουν καθώς το καλοκαίρι του 2025 αναμένεται ιδιαίτερα δυνατό για την τουριστική αγορά της Γερμανίας. Οι Γερμανοί συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στις διακοπές τους, παρά το εύθραυστο οικονομικό περιβάλλον και τις αυξανόμενες τιμές. Ωστόσο, το ενδιαφέρον για τη βιωσιμότητα φαίνεται να υποχωρεί, καθώς οι καταναλωτές δίνουν έμφαση στο κόστος και στην προσβασιμότητα, αντί για περιβαλλοντικά κριτήρια.
Εμπορικοί πόλεμοι, δασμοί, υποτονική ανάπτυξη: η αβεβαιότητα και η στασιμότητα χαρακτηρίζουν την παγκόσμια οικονομία το 2025. Αντιθέτως, η εμπιστοσύνη των Γερμανών καταναλωτών παραμένει εντυπωσιακά ανθεκτική – τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα ταξίδια και την αναψυχή. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες στη Γερμανία, οι καλοκαιρινές διακοπές παραμένουν προτεραιότητα για τους πολίτες.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Γερμανικής Ένωσης Τουρισμού (DRV), οι Γερμανοί σχεδιάζουν να δαπανήσουν περίπου 85 δισ. ευρώ σε ταξιδιωτικές υπηρεσίες πριν τις διακοπές τους το 2025 – αύξηση κατά 6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η αγορά οργανωμένων ταξιδιών, που περιλαμβάνει πακέτα και εξατομικευμένες περιηγήσεις, σημειώνει ιδιαίτερα δυναμική ανάπτυξη. Η βιομηχανία αναμένει ότι μέσα στο έτος οι δαπάνες για προϊόντα ταξιδιωτικών οργανισμών θα φτάσουν τα 40 δισ. ευρώ, περίπου 7% περισσότερα από το 2024. Έτσι, τα οργανωμένα ταξίδια πλησιάζουν σε αξία τα προσαρμοσμένα προϊόντα διακοπών. Σημαντικό μοχλό ανάπτυξης αποτελεί η ζήτηση για κρουαζιέρες. Το 2024 καταγράφηκε ρεκόρ, με 3,8 εκατ. άτομα να συμμετέχουν σε κρουαζιέρες ποταμών και ωκεανών, ενώ για το 2025 αναμένεται περαιτέρω αύξηση.
Προορισμοί, τιμές και νέες δυναμικές
Όσον αφορά τους προορισμούς για το καλοκαίρι του 2025, δεν υπάρχουν εκπλήξεις. Οι δημοφιλείς προορισμοί με ζεστό κλίμα στη Μεσόγειο συνεχίζουν να καταγράφουν υψηλή ζήτηση, ενώ οι κρατήσεις πρώιμης περιόδου συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι οικογένειες, ιδίως, ενισχύουν περαιτέρω τις κρατήσεις στην Τουρκία, η οποία με τα all-inclusive πακέτα της σημειώνει εξαιρετικές επιδόσεις. Παραμένει ο δημοφιλέστερος προορισμός για οργανωμένα ταξίδια φέτος, ακολουθούμενη από την Ισπανία και την Ελλάδα.
«Το ταξίδι βρίσκεται και φέτος στην κορυφή της λίστας επιθυμιών των καταναλωτών – παρά τις οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις. Φαίνεται ότι το ταξίδι και οι διακοπές είναι το τελευταίο πράγμα που οι Γερμανοί θα εγκαταλείψουν», δηλώνει ο πρόεδρος της DRV, Norbert Fiebig.
Η αισιοδοξία της γερμανικής αγοράς τουρισμού αντιπαραβάλλεται με τις διεθνείς τάσεις, που έχουν επιδεινωθεί σε πολλά σημεία της τουριστικής αλυσίδας σε σύγκριση με πέρυσι. «Η παγκόσμια άνοδος του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων και της διαμονής, καθώς και η αδύναμη οικονομία σε πολλές χώρες, επηρεάζουν όλο και περισσότερο την αγορά», αναφέρει η Zoritsa Urosevic, Εκτελεστική Διευθύντρια του UN Tourism.
Παρά τους υψηλούς όγκους κρατήσεων, δεν μπορεί να αποκρυφθεί το γεγονός ότι και η Γερμανία επηρεάζεται από τις επιπτώσεις του πληθωρισμού. Παρότι περίπου το ένα τέταρτο των Γερμανών σχεδιάζει να ξοδέψει περισσότερα χρήματα για τις διακοπές φέτος, παρατηρείται αυξημένη ευαισθησία στις τιμές κατά την επιλογή προορισμού. Χώρες με παραδοσιακά χαμηλότερο κόστος, όπως η Βουλγαρία και η Τυνησία, αποκτούν έδαφος. Η Αίγυπτος, όπου οι αυξήσεις τιμών παραμένουν συγκρατημένες, καταγράφει επίσης αυξημένη ζήτηση. Λιγότερο καθιερωμένοι και σχετικά οικονομικοί προορισμοί στα Βαλκάνια, όπως το Μαυροβούνιο και η Αλβανία, σημειώνουν επίσης ελαφρά αύξηση στις κρατήσεις.
Σύμφωνα με έρευνα του ADAC Travel Monitor, για έναν στους τρεις Γερμανούς η εξοικονόμηση χρημάτων αποτελεί αναγκαιότητα στον προγραμματισμό των καλοκαιρινών διακοπών. Ταυτόχρονα, αυξάνεται το ποσοστό των καταναλωτών που επιθυμούν να ταξιδέψουν αλλά μετά βίας μπορούν να το χρηματοδοτήσουν. Το 2025, περίπου το 32% των Γερμανών δεν θα πραγματοποιήσει σημαντικό ταξίδι. Το 2022 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 17%. «Οι αυξήσεις των τιμών αποδυναμώνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και επιβαρύνουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Ωστόσο, τα στοιχεία του κλάδου δείχνουν ανοδικές τάσεις. Αν όμως συνεχιστούν οι αρνητικές οικονομικές εξελίξεις, θα επηρεαστεί και η ταξιδιωτική συμπεριφορά», προειδοποιεί ο πρόεδρος της DRV, Norbert Fiebig.
Βιωσιμότητα έναντι πραγματικότητας
Σε μια συγκυρία όπου οι τιμές καθορίζουν όλο και περισσότερο τις επιλογές των καταναλωτών, ποιοτικά χαρακτηριστικά χάνουν τη σημασία τους. Κριτήρια βιωσιμότητας, όπως το ανθρακικό αποτύπωμα του ταξιδιού ή τα μέσα μεταφοράς στον προορισμό, παραμένουν χαμηλά στη λίστα προτεραιοτήτων κατά τις κρατήσεις. Σύμφωνα με τον ADAC Travel Monitor, μόλις περίπου το 20% των ερωτηθέντων δηλώνει διατεθειμένο να πληρώσει επιπλέον για επιλογές βιωσιμότητας, όπως η κατανάλωση τοπικών προϊόντων.
Ταυτόχρονα, η επιθυμία για ένα «τέλειο τοπικό περιβάλλον» είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Το 18% των ερωτηθέντων λαμβάνει υπόψη κινδύνους από φυσικές καταστροφές όπως δασικές πυρκαγιές, πλημμύρες ή ακραία καιρικά φαινόμενα κατά τον προγραμματισμό των διακοπών – ποσοστό αυξημένο από 14% το 2022.
Οι ανησυχίες αυτές πιθανότατα θα ενταθούν στο μέλλον, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής γίνονται όλο και πιο εμφανείς. «Πέρα από τις τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις, είναι η αύξηση των ακραίων καιρικών φαινομένων που επηρεάζει σημαντικά την εξέλιξη του παγκόσμιου τουρισμού», επισημαίνει η Zoritsa Urosevic.
Ωστόσο, κλιματικά φαινόμενα όπως οι πλημμύρες στη Βαλένθια ή οι πρωτοφανείς καύσωνες σε τμήματα της Μεσογείου το περασμένο καλοκαίρι έχουν μέχρι στιγμής περιορισμένο αντίκτυπο στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών. Δεν υπάρχουν ουσιαστικές ενδείξεις ότι οι τουρίστες αποφεύγουν τη Μεσόγειο λόγω των αυξημένων κινδύνων και στρέφονται προς τη βόρεια Ευρώπη – γεγονός που πιθανόν οφείλεται και στις σημαντικές διαφορές τιμών μεταξύ σκανδιναβικών και μεσογειακών προορισμών.
Η ευθύνη της τουριστικής βιομηχανίας
Η παρούσα συμπεριφορά κρατήσεων επιβεβαιώνει μια τάση που φαίνεται να εντείνεται όσο επιμένουν οι οικονομικές κρίσεις και η στασιμότητα της αγοραστικής δύναμης. Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες βρίσκονται ανάμεσα στη συνείδηση και την πραγματικότητα. Παρά την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα, αυτή σπανίως αντικατοπτρίζεται στην πράξη. Για τους ταξιδιώτες, το κόστος και η ελκυστικότητα του προορισμού έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις – φαινόμενο που έχει περιγραφεί επιστημονικά ως «το χάσμα στάσης-συμπεριφοράς» (attitude-behaviour gap).
Σε αυτό το πλαίσιο, είναι απίθανο η πολιτική τιμών από μόνη της να οδηγήσει τους ταξιδιώτες σε πιο βιώσιμες επιλογές. Ο Heinz-Dieter Quack, καθηγητής Διοίκησης Τουρισμού στο Ostfalia Hochschule, ανήκει στους επιστήμονες που θεωρούν ότι η ευθύνη για την επίλυση αυτού του προβλήματος ανήκει στη βιομηχανία του τουρισμού. «Η βιωσιμότητα δεν καθοδηγείται από τη ζήτηση. Δεν είναι οι ταξιδιώτες, αλλά οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί που πρέπει να δώσουν το παράδειγμα», αναφέρει. Κατά τη γνώμη του, δεν αρκεί να αναπτυχθούν βιώσιμες έννοιες και να ενσωματωθούν στα τουριστικά προϊόντα· είναι απαραίτητο να γίνουν ορατές μέσω της στρατηγικής marketing των επιχειρήσεων. Οι οργανισμοί θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν ζητήματα όπως ο υπερτουρισμός. Σε αυτή την κατεύθυνση, ψηφιακές λύσεις για τη ρύθμιση της τουριστικής ροής, και σε ακραίες περιπτώσεις η απαγόρευση ανεπιθύμητων τουριστικών δραστηριοτήτων, μπορούν να συμβάλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της ποιότητας εμπειρίας στους προορισμούς.
.
.
Source: traveldailynews.gr