Ο τομέας των μεταφορών της Ευρώπης αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ και την προβολή του στον κόσμο. Ένας ισχυρός τομέας αποτελεί προϋπόθεση για την οικοδόμηση μιας ανταγωνιστικής, ανθεκτικής Ευρώπης, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Ο τομέας των μεταφορών της Ευρώπης προτρέπει, μέσω ανοιχτής επιστολής, έντονα τα κράτη-μέλη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διατηρήσουν και να ενισχύσουν ένα σταθερό ειδικό ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μέσο στις μεταφορές στο πλαίσιο του μελλοντικού προϋπολογισμού της ΕΕ.
“Ο ευρωπαϊκός συντονισμός των υποδομών σε όλη την Ευρώπη είναι περισσότερο από ποτέ κρίσιμος. Είναι η μόνη εγγύηση για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ, την προώθηση της ανταγωνιστικότητας και της συνοχής της Ευρώπης και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της στρατιωτικής της ετοιμότητας. Ως εκ τούτου, ο τομέας των μεταφορών ανησυχεί πολύ για τα σχέδια της Επιτροπής να ανακατευθύνει τη μεγάλη πλειοψηφία της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης μεταφορών προς τα εθνικά ενιαία σχέδια και ζητά από τους Υπουργούς Γενικών Υποθέσεων και Οικονομικών των κρατών μελών να δώσουν ένα ισχυρό μήνυμα προς την Επιτροπή υπέρ της διατήρησης ενός σταθερού ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού μέσου μεταφορών.
Ο Jacques Delors τόνισε τον ουσιαστικό ρόλο των ευρωπαϊκών δικτύων και της συνδεσιμότητας ήδη στη Λευκή Βίβλο του 1993 με θέμα ‘Ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και απασχόληση’, τονίζοντας τη συμβολή τους στην ενίσχυση της οικονομίας μας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Οι ευρωπαίοι φορείς χάραξης πολιτικής ανέπτυξαν έκτοτε μια πολιτική για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ενός ειδικού χρηματοδοτικού μέσου της ΕΕ για να διασφαλιστεί η ολοκλήρωσή του. Πιο πρόσφατα, οι εκθέσεις των Mario Draghi και Enrico Letta το επιβεβαιώνουν ως κρίσιμη πολιτική προτεραιότητα, υπογραμμίζοντας πως ένα εύρυθμο ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών είναι απαραίτητο για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, της δημιουργίας θέσεων εργασίας και της κοινωνικής και περιφερειακής συνοχής. Αντί να στραφεί σε μια προσέγγιση όπου μπορεί να υπερισχύουν οι εθνικές προτεραιότητες, τώρα είναι ολοένα και πιο σημαντικό για την Ευρώπη να διατηρήσει την πορεία της σε ένα ευρωπαϊκό επενδυτικό μέσο συντονισμού και διαχείρισης. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί ένα καλά ολοκληρωμένο και διασυνδεδεμένο δίκτυο μεταφορών σε ολόκληρη την Ένωση, προς όφελος της οικονομίας, της κοινωνίας και της ασφάλειας της Ευρώπης.
Στην πραγματικότητα, ένα ισχυρό ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών έχει στρατηγική σημασία για την αντιμετώπιση των τρεχουσών προκλήσεων της Ευρώπης. Μόνο με ισχυρές και υπερσύγχρονες υποδομές στις μεταφορές στον πυρήνα της, η Ευρώπη θα μπορέσει να ενισχύσει τη στρατιωτική της κινητικότητα, να ενισχύσει τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και την οικονομική, κοινωνική και εδαφική της συνοχή, να εξασφαλίσει τον εφοδιασμό της με κρίσιμες πρώτες ύλες και να διαφυλάξει την κυριαρχία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις και τη συνεχιζόμενη κλιματική αλλαγή, πρέπει να είναι η κορυφαία προτεραιότητα της Ευρώπης να ενισχύσει και να προσαρμόσει την υποδομή μας, να αντιμετωπίσει τα σημεία συμφόρησης και τους χαμένους κρίκους και να βελτιστοποιήσει τη συνδεσιμότητα και την ικανότητά της. Οι μεταφορές είναι η ‘ραχοκοκαλιά’ και ο κινητήριος μοχλός της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ, επομένως, εάν η Ευρώπη θέλει να είναι ηγέτης στη στροφή προς μια βιομηχανία και κοινωνία καθαρού μηδενισμού, πρέπει να παράσχει ένα ανταγωνιστικό και αποτελεσματικό δίκτυο μεταφορών, για να συνδέσει τις τρέχουσες και τις νέες εγκαταστάσεις παραγωγής με τις αγορές τους.
Ειδικά σε αβέβαιους καιρούς, η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να πάει προς την κατεύθυνση της λιγότερης συνδεσιμότητας, της λιγότερης εσωτερικής συνοχής και της λιγότερης Ευρώπης. Μια ευρωπαϊκή προσέγγιση προσφέρει προστιθέμενη αξία με την εναρμόνιση των προσπαθειών και τη συγκέντρωση οικονομικών πόρων, επιτυγχάνοντας αποτελέσματα που μια μεμονωμένη εθνική προσέγγιση από μόνη της δεν μπορεί να προσφέρει αποτελεσματικά. Οι μεταφορές υποστηρίζουν τη στροφή προς έναν προϋπολογισμό της ΕΕ που είναι πιο ευέλικτος και ευέλικτος, αλλά απαιτεί μακροπρόθεσμο στρατηγικό και σταθερό επενδυτικό σχεδιασμό με κεντρικό συντονισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να λειτουργήσει σωστά. Ως εκ τούτου, ο τομέας των μεταφορών προτρέπει τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να επιλέξουν μια προσέγγιση που ενισχύει την Ευρώπη, να διατηρήσουν ένα ισχυρό και κεντρικά συντονισμένο ειδικό ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μέσο στις μεταφορές που δίνει προτεραιότητα σε επενδύσεις υψηλής ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας και να απόσχουν από το να θέσουν σε κίνδυνο το μέλλον και την ανταγωνιστικότητα του δικτύου μεταφορών της Ευρώπης”.
..
Source: traveldailynews.gr