Όπως σημειώνει η Eurostat, ο τομέας των μεταφορών, αν και κρίσιμος για την οικονομία της ΕΕ, αποτελεί και πηγή σημαντικής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, συμβάλλοντας με το 25% στις συνολικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Ο τομέας των μεταφορών συνεισφέρει περίπου το 5% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της ΕΕ και απασχολεί περισσότερους από 10 εκατ. ανθρώπους. Ωστόσο, περίπου το 25% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ προέρχεται από τις μεταφορές. Η σημασία των μεταφορών τις έχει τοποθετήσει στο επίκεντρο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η οποία προσπαθεί για καθαρότερη, πιο “πράσινη” και πιο έξυπνη κινητικότητα. Η Eurostat δημοσιοποίησε τα στατιστικά της στοιχεία με την έκθεση “Key figures on European transport 2024” για τις μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα έτη 2022 και 2023.
Επιβατικές αερομεταφορές
Το 2023, ο αριθμός των αεροπορικών επιβατών αυξήθηκε σημαντικά σε σύγκριση με το 2022, αλλά παρέμεινε κάπως χαμηλότερος από τα προ-COVID-19 επίπεδά τους. Η κρίση του COVID-19 είχε ιδιαίτερα ισχυρό αντίκτυπο στις διεθνείς επιβατικές αερομεταφορές, ενώ τα αεροδρόμια με σχετικά μεγάλο μερίδιο των εσωτερικών μεταφορών επηρεάστηκαν λιγότερο. Η λίστα με τα 10 πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια επιβατών το 2023 ήταν παρόμοια με αυτήν του 2022, με το Αεροδρόμιο του Δουβλίνου στην Ιρλανδία να μπαίνει στο top10 και το Αεροδρόμιο της Πάλμα ντε Μαγιόρκα στην Ισπανία να αποχωρεί.
Η ένταση της αεροπορικής επιβατικής κίνησης μπορεί να μετρηθεί από τον αριθμό των επιβατών που μεταφέρονται σε πτήσεις από και προς κάθε χώρα της ΕΕ σε σύγκριση με τον μόνιμο πληθυσμό. Πολλές νότιες χώρες της ΕΕ που αποτελούν σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς είχαν υψηλή αναλογία αεροπορικών επιβατών προς κατοίκους το 2023, ιδίως η Μάλτα (14,4 ανά κάτοικο) και η Κύπρος (12,6 ανά κάτοικο).
Η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο (7,4 και 7,3 ανά κάτοικο, αντίστοιχα) είχαν επίσης υψηλές αναλογίες, αντανακλώντας την υψηλή ζήτηση αεροπορικών μεταφορών τόσο για επαγγελματίες και τουριστικούς ταξιδιώτες. Οι χώρες της ανατολικής ΕΕ κατέγραψαν τις 7 χαμηλότερες αναλογίες, όλες κάτω από 2,0 ανά κάτοικο. Ο μέσος όρος για την ΕΕ ήταν 2,2 ανά κάτοικο. Ο μέσος όρος για την Ε.Ε λαμβάνει υπόψη μόνο δεδομένα για αναχωρήσεις για ενδοκοινοτικές μεταφορές για να αποφευχθεί η διπλή καταμέτρηση.
Η υπόλοιπη Ευρώπη ήταν η κύρια προέλευση ή προορισμός επιβατών που ταξιδεύουν από ή προς την ΕΕ αεροπορικώς 2023: Το 56,8% του συνόλου εκτός ΕΕ αφορούσε πτήσεις από/προς ευρωπαϊκές χώρες, εκτός από τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, Ρωσία και Ουκρανία.
Κατόπιν σύγκρισης με την ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια (18,4% το 2021) και 162% το 2022, η αεροπορική επιβατική αεροπορική κίνηση προς/από χώρες εκτός ΕΕ αυξήθηκε κατά 24,5%το 2023. Αυτό δείχνει ότι η ανάκαμψη από τον αντίκτυπο της κρίσης του COVID-19 συνεχίστηκε, αλλά ο αριθμός των επιβατών που μεταφέρθηκαν προς/από χώρες εκτός ΕΕ το 2023 παρέμεινε 8,2% κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Πιο αναλυτικά, οι αεροπορικές επιβατικές μεταφορές μειώθηκαν το 2023 όσον αφορά στην αγορά της Λευκορωσίας, της Μολδαβίας, της Ρωσίας και της Ουκρανία, αντανακλώντας τουλάχιστον εν μέρει την αντίκτυπο της ρωσικής στρατιωτικής επίθεσης κατά Ουκρανία. Για όλες τις άλλες αγορές, οι αριθμοί επιβατών των αερομεταφορών το 2023 ήταν υψηλότερες από το 2022. Η μεγαλύτερη αύξηση σε σχετικούς όρους αφορούσε στη μεταφορά προς ή από Ανατολική Ασία, με αριθμό επιβατών 3,7 φορές μεγαλύτερο υψηλό το 2023 όπως και το 2022.
Η Μεσόγειος “βασίλισσα” στις θαλάσσιες επιβατικές μεταφορές
Τα πιο πολυσύχναστα θαλάσσια επιβατικά λιμάνια της ΕΕ σε 2023 – το top-10 – περιελάμβαναν τρία σε Ελλάδα και Ιταλία και από ένα σε Φινλανδία, Ισπανία, Εσθονία, Γαλλία και Σουηδία. Αξίζει να σημειωιεί ότι η λίστα με τα πιο πολυσύχναστα επιβατικά λιμάνια περιλαμβάνει δύο ελληνικά μαζί στην 10η θέση, φτάνοντας συνολικά τα 11 λιμάνια. Από αυτά τα λιμάνια, τα 7 ήταν μεσογειακά, τα τρία είναι στα Βαλτική και ένα στη Μάγχη. Συλλογικά, αυτά τα 11 λιμάνια αντιπροσώπευαν σχεδόν το 1/4 (23,6%) του συνόλου των επιβατών που επιβιβάστηκαν ή αποβιβάστηκαν στην ΕΕ.
Το 2023, 395 εκατ. επιβάτες πέρασαν συνολικά μέσω λιμένων στις 22 χώρες της ΕΕ με θαλάσσιες μεταφορές (5 χώρες της ΕΕ είναι κλειστές). Αυτό ήταν αύξηση 5,8% σε σύγκριση με το 2022, που σημαίνει τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη από τον αντίκτυπο της κρίσης του COVID-19. Η Ιταλία (85,4 εκατομμύρια) και η Ελλάδα (75 εκατομμύρια) είχε τους υψηλότερους αριθμούς επιβάτες στην ακτοπλοΐα, αντιπροσωπεύοντας το 21,6% και το 19% στο σύνολο της ΕΕ, αντίστοιχα. Μεταξύ των χωρών της ΕΕ με τουλάχιστον 20 εκατ. επιβάτες το 2023, ο ισχυρότερος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης ήταν στη Γαλλία, αυξημένος κατά 16,7%.
Αυστρία – Γαλλία κυριαρχούν στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές
Το 2023, 8 δισ. επιβάτες πραγματοποίησαν σιδηροδρομικά εθνικά ταξίδια στη ΕΕ, διανύοντας συνολικά 407 δισ. χλμ. Οι επιβάτες έκαναν 22,4 δισ. χλμ. σε διεθνή ταξίδια. Σε σχέση με το μέγεθος του πληθυσμού, αυτό ήταν ένας μέσος όρος 906 χλμ. ανά κάτοικο σε εθνικές διαδρομές και 50 χλμ. ανά κάτοικο σε διεθνή ταξίδια.
Οι επιβάτες τρένων στην Αυστρία και τη Γαλλία ταξίδεψαν περισσότερο σε μέση απόσταση σε εθνικά ταξίδια το 2023, 1.463 και 1.361 χλμ. ανά κάτοικο, αντίστοιχα. Οι επιβάτες τρένων στην Ελλάδα διένυσαν τη μικρότερη μέση απόσταση σε εθνικά ταξίδια (65 χλμ. ανά κάτοικο).
.
Source: traveldailynews.gr