Σύμφωνα με το τελευταίο Βαρόμετρο Ταξιδιών Μεγάλων Αποστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC), τα ταξίδια των βασικών long-haul αγορών στην Ευρώπη μειώνονται το 2025 λόγω του αυξανόμενου κόστους.
Το κλίμα για τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων παγκοσμίως και στην Ευρώπη έχει αποδυναμωθεί για το 2025, όπως αναφέρεται στο τελευταίο Βαρόμετρο Ταξιδιών Μεγάλων Αποστάσεων (LHTB) Ιαν. 2025, που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδίων (ETC) και την Eurail BV. Η τελευταία έκθεση παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για το αίσθημα των μακρινών ταξιδιών για το 2025, μαζί με τις τάσεις και τα σχέδια για τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους. Το βαρόμετρο αποκαλύπτει τις ταξιδιωτικές προθέσεις, με γνώμονα τις ανησυχίες σχετικά με την οικονομική προσιτότητα και τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις, αλλά υπογραμμίζει επίσης ευκαιρίες για ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, με καλύτερη διαχείριση των τουριστικών της περιουσιακών στοιχείων.
Η έκθεση δείχνει ότι το 63% των ερωτηθέντων σε βασικές αγορές του εξωτερικού – Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Ηνωμένες Πολιτείες – σκοπεύουν να ταξιδέψουν σε μεγάλες αποστάσεις φέτος. Μεταξύ αυτών, το 44% σχεδιάζει να επισκεφθεί την Ευρώπη, υπογραμμίζοντας την ισχυρή της θέση παρά τις τρέχουσες προκλήσεις. Ωστόσο, αυτό αντικατοπτρίζει μια πτώση από 49% το 2024, με αποδυνάμωση του κλίματος να αναφέρεται σε αγορές όπως η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Αυστραλία. Αντίθετα, οι Κινέζοι ταξιδιώτες δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον, με το 61% να σκοπεύει να επισκεφθεί την Ευρώπη τους επόμενους 12 μήνες.
Η τιμή παραμένει το πιο σημαντικό εμπόδιο για τα διεθνή ταξίδια, όπως αναφέρθηκε από το 46% των ερωτηθέντων που δε σχεδιάζει ένα ευρωπαϊκό ταξίδι. Εκτός από την οικονομική προσιτότητα, οι ταξιδιώτες ανέφεραν το ενδιαφέρον για επίσκεψη σε άλλες υπερπόντιες περιοχές ή τον περιορισμένο χρόνο διακοπών ως παράγοντες που επηρεάζουν τα σχέδιά τους.
Ο Miguel Sanz, πρόεδρος της ETC, σχολίασε: “Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης ως παγκόσμιου προορισμού σε μια ολοένα και πιο κορεσμένη αγορά. Για να παραμείνει κορυφαία επιλογή για τους διεθνείς ταξιδιώτες, η Ευρώπη πρέπει να επικεντρωθεί στη στρατηγική διαχείριση του brand ‘Europe’. Παρακολουθώντας τις τάσεις των καταναλωτών, προωθώντας πιο ανταγωνιστικές επιλογές εναλλακτικών ταξιδιών, ταξιδιών εκτός εποχής και βελτιώνοντας τη βιώσιμη συνδεσιμότητα, η Ευρώπη μπορεί να προσφέρει πιο πλούσιες, πιο ικανοποιητικές ταξιδιωτικές εμπειρίες στους επισκέπτες μας”.
Η ασφάλεια καθορίζει τις επιλογές
Η ασφάλεια παραμένει ο πιο σημαντικός παράγοντας κατά την επιλογή ενός προορισμού, ακολουθούμενη από εμβληματικά τοπόσημα και καλά ανεπτυγμένη υποδομή. Αυτή η αναφορά διερευνά τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών για την ασφάλεια για πρώτη φορά. Σύμφωνα με τους ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων (long-haul), οι κορυφαίοι παράγοντες που καθιστούν έναν προορισμό ασφαλή είναι τα χαμηλά ποσοστά εγκληματικότητας, τα καθαρά και καλά συντηρημένα τουριστικά καταλύματα, η ορατή ασφάλεια, η πολιτική σταθερότητα και οι φιλικοί ντόπιοι.
Οι ταξιδιώτες από κάθε αγορά τείνουν να ορίζουν διαφορετικά την ασφάλεια. Ενώ η πολιτική σταθερότητα θεωρείται πρωταρχικής σημασίας από ταξιδιώτες από ορισμένες αγορές, όπως η Ιαπωνία (57%), η Αυστραλία (44%) και ο Καναδάς (42%), η ορατή ασφάλεια έχει προτεραιότητα σε άλλες, ειδικά στη Νότια Κορέα (55%) τη Βραζιλία (51%) και την Κίνα (42%).
Ταξίδι σε πολυσύχναστα hotspots
Τα εμβληματικά αξιοθέατα της Ευρώπης παραμένουν ένας σημαντικός πόλος έλξης για τους διεθνείς ταξιδιώτες το 2025, οδηγώντας συχνά σε συνωστισμό, ειδικά κατά τις περιόδους αιχμής. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων παραμένουν ευέλικτοι σε τέτοιες καταστάσεις – σχεδόν το 1/3 θα προσάρμοζε τα σχέδιά τους για επίσκεψη άλλες περιόδους του έτους, το 28% θα προχωρούσε παρά τις μεγάλες ουρές, το 25% θα εξερευνούσε λιγότερο πολυσύχναστες περιοχές εντός του προορισμού και μόνο 5 % θα εξέταζε το ενδεχόμενο να αλλάξει εντελώς προορισμό. Αυτές οι πληροφορίες υπογραμμίζουν την ανάγκη για καλύτερη διαχείριση της ταξιδιωτικής ροής σε όλη την Ευρώπη ώστε να μετριαστεί η συμφόρηση, ενώ παράλληλα θα ενισχυθούν οικονομικά οι εναλλακτικοί προορισμοί.
Τα ταξίδια πολλαπλών προορισμών κερδίζουν σε δημοφιλία
Παρά τις προκλήσεις σχετικά με τις προσιτές τιμές, οι ταξιδιώτες δείχνουν μια αυξανόμενη προτίμηση για ταξίδια πολλαπλών προορισμών. Η έκθεση δείχνει ότι το 94% των ερωτηθέντων που σχεδιάζουν να επισκεφθούν την Ευρώπη τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025 σκοπεύουν να εξερευνήσουν περισσότερες από μία χώρες. Κατά μέσο όρο, οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων αναζητούν να επισκεφθούν 3,4 χώρες, με τους ταξιδιώτες της Νότιας Κορέας να πρωτοστατούν στην τάση, με στόχο να επισκέπτονται κατά μέσο όρο 5,2 χώρες ανά ταξίδι. Αυτή η τάση αυξάνεται σε όλες τις βασικές αγορές, ειδικά μεταξύ των Αυστραλών ταξιδιωτών, οι οποίοι έχουν σημειώσει αύξηση 15% από το 2024. Η αλλαγή υπογραμμίζει την ελκυστικότητα της συνδεσιμότητας της Ευρώπης και την ανάγκη να διασφαλιστούν πιο απρόσκοπτες και βιώσιμες επιλογές μεταφοράς για τους ταξιδιώτες.
Προϋπολογισμός και εμπειρίες
Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης τις αλλαγές στις συνήθειες δαπανών. Το α’ τετράμηνο του 2025, το 42% των ερωτηθέντων σχεδιάζει να διαθέσει 100-200 ευρώ την ημέρα, παρουσιάζοντας αύξηση 14% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Εν τω μεταξύ, το ποσοστό των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να ξοδεύουν πάνω από 200 ευρώ την ημέρα έχει μειωθεί στο 30%, αντικατοπτρίζοντας μείωση 13%.
Τα τρόφιμα και τα ποτά αναδεικνύονται ως η κορυφαία κατηγορία δαπανών για τους περισσότερους ταξιδιώτες (67%). Ωστόσο, οι προτεραιότητες της αγοράς ποικίλλουν: για τους Κινέζους ταξιδιώτες, τα ψώνια οδηγούν στον προϋπολογισμό τους (67%), ενώ για τους ταξιδιώτες στις ΗΠΑ, τα καταλύματα κατατάσσονται στη δεύτερη θέση (55%), σημαντικά υψηλότερα από ό,τι σε άλλες αγορές (24%). Αυτό υπογραμμίζει τις διαφορετικές προτιμήσεις δαπανών στις βασικές αγορές.
.
Source: traveldailynews.gr