Παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές πιέσεις, το ταξίδι εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για τους Ευρωπαίους, καθώς το 77% σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τουλάχιστον ένα ταξίδι μεταξύ Ιουνίου και Νοεμβρίου 2025, σύμφωνα με την 22η έκδοση της έρευνας “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel” που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC).
Υψηλή πρόθεση για ταξίδια σε όλες τις ηλικίες
Η πρόθεση για ταξίδια καταγράφεται έντονα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, με την υψηλότερη να εντοπίζεται στους άνω των 55 ετών (82%), ενώ ακολουθούν οι ηλικίες 45–54 (79%) και 35–44 (78%). Παρότι τα ποσοστά είναι χαμηλότερα στους νέους 18–24 ετών (66%), η πρόθεση για ταξίδι παραμένει ισχυρή, παρά τα εμπόδια που σχετίζονται με οικονομικούς και χρονικούς περιορισμούς.
Ο Miguel Sanz, πρόεδρος της ETC, δήλωσε σχετικά: “Τα τελευταία μας στοιχεία δείχνουν ότι, ακόμη και εν μέσω μεταβαλλόμενων κοινωνικοοικονομικών συνθηκών, οι Ευρωπαίοι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν εκπτώσεις στα ταξίδια. Προτιμούν όλο και περισσότερο ήσυχους προορισμούς και περιόδους εκτός αιχμής. Οι προορισμοί καλούνται να αξιοποιήσουν αυτή την τάση προωθώντας βιώσιμες εμπειρίες μακριά από την πολυκοσμία, ειδικά κατά τις ενδιάμεσες περιόδους”.
Ταξίδια εκτός αιχμής, δημοφιλής ο Σεπτέμβριος
Παρά τη διαχρονική δημοτικότητα των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου (25%), ο Σεπτέμβριος συγκεντρώνει πλέον το 22% των προτιμήσεων, γεγονός που αποτυπώνει την προθυμία των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν εκτός της υψηλής περιόδου. Παράγοντες όπως η ηπιότερη θερμοκρασία, η μειωμένη κίνηση και οι καλύτερες τιμές αποτελούν σημαντικά κίνητρα.
Αύξηση ενδιαφέροντος για πιο μακρινούς ευρωπαϊκούς προορισμούς
Το 91% των Ευρωπαίων σκοπεύει να ταξιδέψει εντός Ευρώπης, ενώ μόλις 8% εξετάζει προορισμούς εκτός ηπείρου – γεγονός που αποδίδεται στο υψηλότερο κόστος και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Εντός Ευρώπης, η εγχώρια τουριστική ζήτηση (26%) και τα ταξίδια σε γειτονικές χώρες (33%) παραμένουν σταθερά. Ωστόσο, αυξάνεται η διάθεση για ταξίδια σε πιο απομακρυσμένες χώρες της Ευρώπης (32%), με άνοδο 5% σε σχέση με το 2024. Αυτό πιθανώς συνδέεται με την αναζήτηση πιο διαφοροποιημένων πολιτιστικών εμπειριών, διατηρώντας παράλληλα την ασφάλεια και την ευκολία του ενδοευρωπαϊκού ταξιδιού.
Η Μεσόγειος εξακολουθεί να αποτελεί τον πιο δημοφιλή προορισμό. Η Ισπανία προηγείται (13%, +5% σε ετήσια βάση), ακολουθούμενη από την Ιταλία (10%), τη Γαλλία (8%) και την Ελλάδα (6%).
Μετατόπιση προς πιο ήσυχους και λιγότερο κορεσμένους προορισμούς
Αυξάνεται η ευαισθητοποίηση των Ευρωπαίων ταξιδιωτών απέναντι στον υπερτουρισμό. Το 11% δηλώνει ότι η αποφυγή της πολυκοσμίας αποτελεί πλέον προτεραιότητα, ποσοστό αυξημένο κατά 4% σε σχέση με το 2024. Παράλληλα, το 55% σκοπεύει να περάσει τις καλοκαιρινές του διακοπές σε λιγότερο δημοφιλείς ή εναλλακτικούς προορισμούς, έναντι 48% την άνοιξη του 2025.
Η προτίμηση αυτή αντικατοπτρίζεται και στα μέσα μεταφοράς: το αεροπλάνο εξακολουθεί να κυριαρχεί (53%), αλλά σημειώνεται αύξηση στην επιλογή του αυτοκινήτου (32%, +4% ετήσια αύξηση), το οποίο προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία και καλύτερη πρόσβαση σε απομακρυσμένες τοποθεσίες.
Οι προϋπολογισμοί διατηρούνται – Αξία και άνεση παραμένουν προτεραιότητες
Παρά την αβεβαιότητα στην οικονομία, το 62% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι θα διατηρήσει σταθερό τον προϋπολογισμό για ταξίδια, ενώ το 22% σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα, δείχνοντας την υψηλή αξία που αποδίδουν στην ταξιδιωτική εμπειρία.
Οι συχνότερα αναφερόμενοι προϋπολογισμοί κινούνται μεταξύ 1.500 και 2.500 ευρώ ανά άτομο, αυξημένοι κατά 3% από το περασμένο καλοκαίρι.
Οι κύριες δαπάνες στο ταξίδι επικεντρώνονται στη διαμονή (32%) και στη γαστρονομία (24%). Οι άνω των 45 ετών δίνουν προτεραιότητα στην άνεση και την ποιοτική εστίαση, ενώ οι νεότεροι ταξιδιώτες (κάτω των 35) επενδύουν περισσότερο σε εμπειρίες, αγορές, ευεξία και αναβαθμίσεις lifestyle.
Η τελευταία έρευνα της ETC υπογραμμίζει τη μεταβαλλόμενη δυναμική της ταξιδιωτικής συμπεριφοράς στην Ευρώπη, αναδεικνύοντας την ανάγκη για στοχευμένη στρατηγική βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και διαφοροποιημένη προβολή λιγότερο κορεσμένων προορισμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Source: traveldailynews.gr
