Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες δείχνουν αυξημένη διάθεση για μακρύτερες, ακριβότερες διακοπές και εξερεύνηση λιγότερο δημοφιλών, κλιματικά φιλικών προορισμών, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ETC.
Νέα έρευνα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) υπογραμμίζει τις μεταβαλλόμενες ταξιδιωτικές συμπεριφορές μεταξύ των Ευρωπαίων αυτήν την Άνοιξη και το Καλοκαίρι. Η έκθεση “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel” δείχνει ότι, παρ’όλο που η συνολική πρόθεση ταξιδιού είναι χαμηλότερη από πέρυσι (72%, μειωμένη κατά 3%), οι ταξιδιώτες σε όλη την Ευρώπη σχεδιάζουν μεγαλύτερες διαμονές, ξοδεύουν περισσότερα και διαφοροποιούν τα μέρη που πηγαίνουν.
Οι χώρες όπου η πρόθεση ταξιδιού είναι ισχυρότερη περιλαμβάνουν την Πολωνία (80%), το Ηνωμένο Βασίλειο (79%), την Ολλανδία (75%), την Ισπανία (75%) και την Ιταλία (73%). Αντίθετα, οι λιγότερο πιθανό να ταξιδέψουν είναι οι Γάλλοι (65%), οι Βέλγοι (68%), οι Αυστριακοί (69%), οι Ελβετοί (69%) και οι Γερμανοί (70%).
Τα ταξιδιωτικά πρότυπα εξελίσσονται, με τους Ευρωπαίους να δείχνουν αυξανόμενη όρεξη για ταξίδια με κίνητρο εκδηλώσεις (συναυλίες, φεστιβάλ κ.λπ.) και εναλλακτικούς προορισμούς. Τα παραδοσιακά δημοφιλή μέρη της Μεσογείου βλέπουν μια μικρή πτώση στη δημοτικότητά τους – μειωμένα κατά 8% – ενώ το ενδιαφέρον για την Ανατολική Ευρώπη αυξάνεται, αυξημένο κατά 3% σε ετήσια βάση.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο Miguel Sanz, πρόεδρος της ETC, δήλωσε: “Αυτά τα ευρήματα επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της ζήτησης ταξιδιών στην Ευρώπη. Παρά τις συνεχιζόμενες παγκόσμιες αβεβαιότητες, οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα σε ουσιαστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες. Η ισχυρή τους εμπιστοσύνη – που αντικατοπτρίζεται σε μεγαλύτερες διαμονές, αυξημένες δαπάνες και προθυμία για περαιτέρω εξερεύνηση – σηματοδοτεί μια ισχυρή επιθυμία να επανασυνδεθούν με προορισμούς και πολιτισμούς σε όλη την ήπειρο. Αυτό αποτελεί μια πολύτιμη ευκαιρία για τους προορισμούς και τις επιχειρήσεις να διαχειριστούν καλύτερα τις ροές επισκεπτών και να επεκτείνουν τα οφέλη του τουρισμού πέρα από τα παραδοσιακά hotspots.
Τα ταξίδια παραμένουν προτεραιότητα δαπανών για τους Ευρωπαίους
Παρά τη μέτρια μείωση της συνολικής πρόθεσης ταξιδιού, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες επιδεικνύουν εμπιστοσύνη στις ταξιδιωτικές τους επιλογές. Μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 2025, το 27% των Ευρωπαίων σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν τρία ή περισσότερα ταξίδια – μια αξιοσημείωτη αύξηση 6% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι ταξιδιώτες σκοπεύουν επίσης να παραμείνουν περισσότερο, με το 42% να επιλέγει διακοπές διάρκειας 7-12 διανυκτερεύσεων, αύξηση 11% σε σύγκριση με το 2024.
Η αύξηση των ταξιδιωτικών προϋπολογισμών υποδηλώνει ότι οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια στις προσωπικές τους δαπάνες. Σχεδόν το 1/3 των Ευρωπαίων (30%) σχεδιάζει να δαπανήσει μεταξύ 1.501 και 2.500 ευρώ ανά άτομο ανά ταξίδι, αύξηση 7%. Ένα άλλο 17% αναμένει να δαπανήσει περισσότερα από 2.500 ευρώ.
Οι οικονομικές ανησυχίες επίσης σταδιακά μειώνονται, αν και εξακολουθούν να αποτελούν τα κύρια εμπόδια για τα ταξίδια. Οι ανησυχίες για την αύξηση του κόστους ταξιδιού λόγω του πληθωρισμού έχουν μειωθεί από 23% σε 17% σε ετήσια βάση, ενώ οι ανησυχίες για τα προσωπικά οικονομικά έχουν μειωθεί στο 14%, μειωμένες κατά 3%.
Όσον αφορά στις προτεραιότητες δαπανών, η διαμονή κατέχει την πρώτη θέση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (27%), ακολουθούμενη από το φαγητό και το ποτό (20%) και τις δραστηριότητες στον προορισμό (16%). Οι νεότεροι ταξιδιώτες ηλικίας 18-24 ετών είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν πολλά χρήματα σε ψώνια (15%) και πολυτελείς εμπειρίες (11%), ενώ οι ταξιδιώτες ηλικίας 55+ δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση, ξοδεύοντας περισσότερα σε διαμονή (33%) και φαγητό (24%).
Οι εναλλακτικοί προορισμοί κερδίζουν έδαφος
Η Νότια και Μεσογειακή Ευρώπη παραμένει κορυφαία επιλογή και αναμένεται να προσελκύσει το 41% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών αυτή την άνοιξη και το καλοκαίρι. Ωστόσο, οι προθέσεις επίσκεψης στην περιοχή αυτή είναι χαμηλότερες σε ετήσια βάση, καθώς ορισμένοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν να εξερευνήσουν εναλλακτικούς προορισμούς. Συγκεκριμένα, χώρες όπως η Αυστρία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Αλβανία, το Βέλγιο και η Βουλγαρία παρουσιάζουν μια μέτρια αύξηση ενδιαφέροντος περίπου 1%.
Εντός της επιλεγμένης χώρας, οι καθιερωμένοι προορισμοί – όπως οι μεγάλες πόλεις, τα τουριστικά χωριά και τα θέρετρα – εξακολουθούν να κυριαρχούν σε δημοτικότητα, προσελκύοντας το 53% των παραθεριστών της Άνοιξης και του Καλοκαιριού. Παράλληλα, το 35% επιλέγει λιγότερο συνηθισμένες τοποθεσίες και το 13% σκοπεύει να εξερευνήσει μέρη εκτός των συνηθισμένων εντός της χώρας που έχει επιλέξει.
Οι ταξιδιώτες που επιλέγουν λιγότερο δημοφιλείς τοποθεσίες τείνουν να παραμένουν περισσότερο (το 38% σχεδιάζει ταξίδια άνω των 10 ημερών, σε σύγκριση με το 21% όσων επιλέγουν παραδοσιακούς προορισμούς) και ξοδεύουν περισσότερα, με πολλούς να έχουν προϋπολογισμό άνω των 2.500 ευρώ ανά ταξίδι.
Το ζήτημα του κλίματος διαμορφώνει τις ταξιδιωτικές επιλογές
Το θέμα της κλιματικής αλλαγής επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τις αποφάσεις ταξιδιού. Ένα αυξανόμενο 81% των Ευρωπαίων λέει ότι το μεταβαλλόμενο κλίμα επηρεάζει με κάποιο τρόπο τον τρόπο που ταξιδεύουν, αυξημένο κατά 7% σε σχέση με πέρυσι. Οι ταξιδιώτες προσαρμόζουν τις συνήθειές τους ανάλογα: το 17% παρακολουθεί τις μετεωρολογικές προβλέψεις πιο στενά, το 15% αναζητά ενεργά ηπιότερα κλίματα και το 14% αποφεύγει προορισμούς επιρρεπείς σε ακραία ζέστη. Αυτή η αυξημένη επίγνωση μπορεί να είναι ένας από τους παράγοντες που οδηγούν στο αυξημένο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για ψυχρότερες ή εναλλακτικές περιοχές κατά τη διάρκεια της θερμότερης περιόδου.
.
Source: traveldailynews.gr