Η πράσινη μετάβαση, η ασφάλεια, η καινοτομία αλλά και η ανταγωνιστικότητα στάθηκαν ψηλά στην ατζέντα του 21ου συνεδρίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) που διεξάγεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη.
Με κεντρικό θέμα: «Προς μια στρατηγική για τα λιμάνια της Ευρώπης στη μετά 2024 εποχή» συνεχίζεται, και σήμερα, δεύτερη μέρα, το 21ο ετήσιο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή περισσότερων των 400 σύνεδρων από 30 και πλέον χώρες.
Κατά τη χθεσινή, πρώτη μέρα του συνεδρίου, ο Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ως κεντρικός ομιλητής του ESPO 2025 παρουσίασε τις βασικές αρχές της νέας Ευρωπαϊκής Στρατηγικής, η οποία θα παρουσιαστεί μέχρι το τέλος του 2025.
«Είναι ώρα για μια στρατηγική που να βρίσκει τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στις διαφορετικές ανάγκες και, συχνά, στις ανταγωνιστικές λύσεις. Μια στρατηγική που να λειτουργεί για όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια» ανέφερε κατά την ομιλία του, ανακοινώνοντας ότι η νέα Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τα λιμάνια θα ενσωματώνει όλες τις νέες πραγματικότητες και προκλήσεις, όπως είναι η πράσινη μετάβαση, η ψηφιοποίηση, η ασφάλεια και η ανθεκτικότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Διαβάστε επίσης → Θεσσαλονίκη – ESPO 2025: Διήμερο συνέδριο για το μέλλον των ευρωπαϊκών λιμανιών
Αναφερόμενος στη δραστηριότητα των ευρωπαϊκών λιμένων, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε πως στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα πλοία μεταφέρουν 3,4 δισ. τόνους εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανόμενης της ενέργειας και σχεδόν 400 εκατ. επιβάτες ετησίως. Πραγματοποιούν 2,2 εκατ. ελλιμενισμούς προσθέτοντας έως και 29,5 δισ. ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία και 400.000 θέσεις εργασίας. Διακινούν το 75% του εξωτερικού εμπορίου και το 1/3 των φορτίων εντός ΕΕ.
Την τελευταία δε δεκαετία, η ΕΕ χρηματοδότησε περισσότερα από 280 έργα με περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ, αναβαθμίζοντας 150 λιμάνια.
Αναφερόμενος στη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τα λιμάνια, ο κ. Τζιτζικώστας διαβεβαίωσε ότι «στόχος είναι, μέσω αυτής της στρατηγικής, να μετατρέψουμε τις προκλήσεις σε ευκαιρίες. Η νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τα λιμάνια θα συνδέσει την ανταγωνιστικότητα με την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα».
Κόμβοι συνδεσιμότητας
Για τη μεταμόρφωση των λιμανιών σε κόμβους συνδεσιμότητας και καινοτομίας μίλησε στον χαιρετισμό του ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΛΘ και Πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) κ. Αθανάσιος Λιάγκος.
«Τα λιμάνια σήμερα είναι κάτι πολύ περισσότερο από πύλες εμπορίου. Είναι κόμβοι συνδεσιμότητας, κέντρα καινοτομίας και μοχλοί ανάπτυξης για τις εθνικές και ευρωπαϊκές οικονομίες» δήλωσε.
Ο ίδιος, μεταξύ άλλων, ανέφερε το παράδειγμα της ανάπτυξης της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη ως αποτέλεσμα συνεργασιών με τοπικούς φορείς: «Η Ευρώπη έχει μοναδικό δίκτυο λιμένων. Η συνεργασία είναι το κλειδί για ένα βιώσιμο και ανταγωνιστικό μέλλον» κατέληξε.
Να σημειώσουμε ότι, τόσο χθες, όσο και σήμερα, η Θεσσαλονίκη, υποδέχεται στο λιμάνι της δυο κρουαζιερόπλοια. Πρόκειται για το πολυτελές Explora I το οποίο προσέγγισε τη Θεσσαλονίκη χθες, ενώ σήμερα, 9 Μαΐου, βρίσκεται το Seven Seas Splendor το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες του Traveldailynews.gr ταξιδεύει με 700 επιβάτες εκ των οποίων η πλειοψηφία είναι Αμερικανοί (377 επιβάτες) και Καναδοί (196). Για το 2025, η Θεσσαλονίκη θα υποδεχθεί 71 κρουαζιερόπλοια.
Στήριξη στις ΜμΕ του ναυτιλιακού τομέα
Στην ανάγκη για μια ενιαία, ευέλικτη και στοχευμένη ευρωπαϊκή στρατηγική για τα λιμάνια και τη ναυτιλιακή βιομηχανία αναφέρθηκε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στέφανος Γκίκας υπογραμμίζοντας ότι το 2025 είναι κομβικό έτος χάραξης ευρωπαϊκών πολιτικών.
Ο υφυπουργός εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Βιομηχανική Ναυτιλιακή Στρατηγική της ΕΕ θα πρέπει να συμπεριλάβει την ενσωμάτωση της ναυτιλίας ως ανεξάρτητου πυλώνα αλλά και να στηρίζει τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), οι οποίες αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του ναυτιλιακού τομέα, αλλά αποκλείονται από χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Ταμείο Καινοτομίας. Έθεσε ακόμη ως προτεραιότητα την ενίσχυση της ναυτικής απασχόλησης και των δεξιοτήτων.
Τόνισε επίσης την ισχυρή επενδυτική δυναμική των ελληνικών λιμένων με αναφορά και στην κρουαζιέρα, λέγοντας πως για το 2025 τα στοιχεία δείχνουν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξεως του 10% σε σχέση με το 2024.
Στο πλαίσιο του 21ου ESPO, ερωτηθείς ο κ. Γκίκας από το Traveldailynews.gr σχετικά με την εξέλιξη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη νησιωτική χώρα, επισήμανε πως εντός του καλοκαιριού θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές με τετραετή ορίζοντα.
Διαβάστε επίσης → Θεσσαλονίκη: «Βυθίζεται» η ακτοπλοϊκή σύνδεση με Σποράδες
«Θα γνωρίζουν οι πολίτες, για τέσσερα χρόνια ποιες θα είναι οι άγονες γραμμές, δηλαδή οι γραμμές θαλάσσιας υπηρεσίας, οι επιδοτούμενες γραμμές» δήλωσε και παράλληλα αναφέρθηκε στο κόστος των άγονων γραμμών το οποίο μέχρι το 2019 ήταν στα 90 εκατ. ευρώ. «Σήμερα, είναι στα 150 εκατ. ευρώ. Με τη νέα διαδικασία των 4 ετών, πηγαίνει στα 168 – 170 εκατ. ευρώ ετησίως. Είναι μια πολύ γενναία συνεισφορά από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη διευκόλυνση αρχικά των κατοίκων των νησιών και της υπόλοιπης χώρας» υπογράμμισε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Προκλήσεις της λιμενικής και ναυτιλιακής βιομηχανίας
Η μακροοικονομική προοπτική για τα ευρωπαϊκά λιμάνια, οι κρίσιμες παράμετροι που διαμορφώνουν σήμερα το περιβάλλον για τη ναυτιλία και τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ο τομέας της ενέργειας και η επιλογή του καυσίμου των πλοίων στο μέλλον, οι γεωπολιτικές προκλήσεις της εποχής, οι ευρύτερες πολιτικές για την ανθεκτικότητα των λιμανιών, η σημασία των συνεργασιών (σ.σ. αναφέρθηκε το παράδειγμα του Λιμένα Αμβέρσας-Μπριζ) αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της πρώτης μέρας του 21ου Ετήσιου συνεδρίου ESPO.
Ο πρόεδρος της ESPO, κ. Ansis Zeltiņš χαιρέτισε την επιλογή της Θεσσαλονίκης ως διοργανώτριας πόλης και τόνισε τη σημασία του συνεδρίου εν μέσω ενεργειακής μετάβασης, ψηφιοποίησης και αναζήτησης στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης.
Σημειώνεται ότι η διοργάνωση φιλοξενείται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη (σ.σ. το 2015 είχε διεξαχθεί στον Πειραιά) από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.), αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία της πόλης και του λιμένα της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Με εμπειρία 20 και πλέον ετών στον χώρο της δημοσιογραφίας, ειδικεύεται στο τουριστικό και ταξιδιωτικό ρεπορτάζ. Ξεκίνησε την καριέρα της στην ‘Εκδοτική Βορείου Ελλάδος’ και στις εκδόσεις του Ομίλου ‘Αγγελιοφόρος’, ‘Αγγελιοφόρος της Κυριακής’, ‘Close Up’ κλπ.
Έχει συνεργαστεί με όλα τα πανελλαδικά έντυπα και στη συνέχεια σε ηλεκτρονικά μέσα, για θέματα ταξιδιωτικά και τουριστικά αλλά και οικονομικού – επιχειρηματικού περιεχομένου, κοινωνικά, πολιτιστικά, γαστρονομικά κ.ά.
Συνεργασίες με εκδόσεις ξενοδοχειακών ομίλων, αεροπορικών εταιριών, περιοδικών ποικίλης ύλης, ηλεκτρονικών ειδησεογραφικών σελίδων, ταξιδιωτικών οδηγών κλπ.
Είναι δημιουργός του Τουριστικού – Ταξιδιωτικού Site Debbiestravel.gr, διετέλεσε μέλος της Κριτικής Επιτροπής των Ετήσιων Βραβείων Τουρισμού TOURISM AWARDS, είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και ενεργή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Source: traveldailynews.gr