Η Ελλάδα προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες, όμως ολοένα περισσότεροι Έλληνες αδυνατούν να αντέξουν οικονομικά τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Σε ρεπορτάζ του ο βρετανικός “Guardian”, εξετάζει πως η Ελλάδα είναι “όνειρο ζωής” για τις διακοπές εκατομμυρίων σε όλο τον κόσμο, αλλά… άπιαστο καλοκαιρινό όνειρό για τους κατοίκους της…
“Ακόμα και στα νερά του Σαρωνικού, κάτω από τους λόφους της Ακρόπολης, όπου τα νησιά όπως η Αίγινα υπήρξαν παραδοσιακός προορισμός για προσιτές καλοκαιρινές αποδράσεις, φέτος τα σημάδια της πτώσης είναι εμφανή. Το 2024, η Αίγινα προσέλκυσε περισσότερους από 2 εκατομμύρια επισκέπτες, κυρίως Έλληνες που επέλεγαν τον προορισμό για τα χαμηλά ακτοπλοϊκά κόμιστρα”, αναφέρει χαρακτηριστικά.
“Πέρσι τέτοια εποχή, οι ξαπλώστρες είχαν γεμίσει μέχρι τις 10 το πρωί”, λέει ο κ. Κωνσταντίνος Τσάντας, επιχειρηματίας θαλάσσιων σπορ στο νησί. “Φέτος είναι άδειες. Όλοι οι συνάδελφοι στον χώρο λένε τα ίδια: ότι η δουλειά έχει πέσει. Και να σκεφτεί κανείς πως η Αίγινα είναι από τους πιο φθηνούς προορισμούς”.
Το 2025 φαίνεται πως θα μείνει στην ιστορία ως η χρονιά που οι Έλληνες εγκατέλειψαν το ετήσιο θερινό “προσκύνημα” στη θάλασσα. Το καλοκαίρι, όπως το υμνούσαν τραγουδοποιοί, ποιητές και σκηνοθέτες, θυσιάζεται πλέον στην προσπάθεια να βγει ο μήνας.
“Οι μελέτες μας δείχνουν ότι ένας στους δύο Έλληνες δε θα πάει φέτος διακοπές”, δηλώνει ο κ. Τάκης Καλόφωνος, επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος της ΕΕΚΕ (Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας). “Παλαιότερα οι διακοπές διαρκούσαν 20 ή και 30 μέρες. Φέτος είναι λιγότερο από μία εβδομάδα. Οι Κυκλάδες και τα απομακρυσμένα νησιά αποτελούν πλέον μακρινό όνειρο. Ποια οικογένεια μπορεί να πληρώσει 450 ευρώ μόνο για ακτοπλοϊκά, όταν ο μέσος μισθός είναι 1.342 ευρώ;”
Η παραδοσιακή μαζική έξοδος του Αυγούστου, ιδιαίτερα γύρω από τη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στις 15 Αυγούστου, έχει περιοριστεί σε επισκέψεις σε χωριά συγγενών ή φίλων στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Τα ευρήματα αυτά επιβεβαιώνονται και από τη Eurostat, που ανακοίνωσε ότι 46% των Ελλήνων δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά ούτε μια εβδομάδα διακοπών το 2024 – ποσοστό 19 μονάδες υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Οι εικόνες στην Αθήνα είναι ενδεικτικές: γεμάτα μέσα μεταφοράς, κυκλοφοριακή συμφόρηση, γεμάτες αίθουσες θερινών κινηματογράφων και μπαρ, και νέοι που αναζητούν στιγμές διασκέδασης στην πόλη, επειδή δεν μπορούν να φύγουν.
Η ειρωνεία της επιτυχίας του τουρισμού
Η ίδια η επιτυχία της Ελλάδας ως παγκόσμιος τουριστικός προορισμός φαίνεται να έχει εξοστρακίσει τους ίδιους τους Έλληνες από τις διακοπές. Το 2024 η χώρα υποδέχθηκε 36 εκατ. τουρίστες – σχεδόν τέσσερις φορές τον πληθυσμό της – αποφέροντας 21,7 δισ. ευρώ και συμβάλλοντας στη μείωση του δημοσίου χρέους από 180% στο 153,6% του ΑΕΠ.
Ωστόσο, ενώ ο τουρισμός προσφέρει μία στις πέντε θέσεις εργασίας, έχει οδηγήσει και σε σημαντική αύξηση του κόστους ζωής. Οι μισθοί παραμένουν στάσιμοι, την ώρα που ο πληθωρισμός στην Ελλάδα ξεπερνά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Όπως παρατηρούν πολλοί εργαζόμενοι, είναι συχνά φθηνότερο να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό παρά στην ίδια τη χώρα τους.
Δημοσκόπηση της εταιρείας Alco τον Ιούνιο ανέδειξε το κόστος διαμονής, τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και τις αυξημένες χρεώσεις στα εστιατόρια ως τους βασικούς λόγους που αποτρέπουν τους Έλληνες από το να ταξιδέψουν.
“Οι Έλληνες αποκλείονται από μια βαθιά πολιτισμική και θρησκευτική παράδοση: τις διακοπές του Αυγούστου”, σημειώνει ο καθηγητής κ. Χρήστος Πιτέλης, ειδικός στη βιομηχανική οικονομία και τον τουρισμό στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον. “Τα συνεχώς μειούμενα διαθέσιμα εισοδήματα καθιστούν αυτή την εμπειρία απαγορευτική για πολλούς”.
Η κυβέρνηση υπόσχεται μέτρα ανακούφισης
Το ρεπορτάζ του Guardian καταλήγει: “Η μεσαία τάξη, που επλήγη ιδιαίτερα από τη λιτότητα της προηγούμενης δεκαετίας, παραμένει η πιο ευάλωτη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευτεί για φοροελαφρύνσεις και αύξηση του μέσου μισθού στα 1.500 ευρώ μέχρι το 2027. Μέχρι τότε, η Ελλάδα ενδέχεται να παραμείνει, όπως χαρακτηριστικά λένε ορισμένοι ξένοι επισκέπτες, ‘η Ταϊλάνδη της Ευρώπης’ – ένας προορισμός φθηνός και μαγικός για τους τουρίστες, αλλά απρόσιτος για τους ίδιους τους κατοίκους της”.
.
.
Source: traveldailynews.gr