Η έκθεση του ACI Europe για το 2024 αποκαλύπτει αύξηση 7,4% στην επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης, ξεπερνώντας τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Η έκθεση επιβατικής κίνησης για το 2024 που δημοσιεύθηκε σήμερα από τον ACI Europe επιβεβαιώνει ότι τα αεροδρόμια της Ευρώπης ξεπέρασαν τελικά τον όγκο επιβατών πριν από τον Covid (2019) πέρυσι – υποδεχόμενοι περισσότερους από 2,5 δισ. επιβάτες.
Η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων το 2024 αυξήθηκε κατά 7,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, +1,8% πάνω από προ-πανδημικά επίπεδα (2019).
Η δυναμική ανάπτυξης ήταν:
- Κυρίως λόγω της διεθνούς επιβατικής κίνησης (+8,8% έναντι του 2023) αντί της επιβατικής κίνησης εσωτερικού (+2,5% έναντι του 2023) – η οποία παρέμεινε -6,3% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019).
- Εντονότερο το α’ εξάμηνο του έτους (α’ εξάμηνο στο +8,9% έναντι του β’ εξαμήνου στο +6%), καθώς και σε μήνες εκτός αιχμής που παραδοσιακά συνδέονται με χαμηλότερη επισκεψιμότητα.
Αυτό αντικατοπτρίζει τις διαρθρωτικές αλλαγές στην αεροπορική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της μερικής στροφής προς τους σιδηροδρόμους, της ισχυρής διασυνοριακής κινητικότητας εντός της ενιαίας αγοράς της ΕΕ και της ταχέως αυξανόμενης ζήτησης σε αναδυόμενες αγορές εκτός της ΕΕ.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, δήλωσε: “Τα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχθηκαν επιπλέον 200 εκατ. επιβάτες πέρυσι, με πολλά να ξεπερνούν τα προηγούμενα ιστορικά ρεκόρ τους. Αυτό επιτεύχθηκε παρά τις πολύ διογκωμένες τιμές των αεροπορικών ναύλων, τις συνεχείς πιέσεις στον εφοδιασμό, κυρίως τη χλιαρή οικονομική ανάπτυξη και τις γεωπολιτικές εντάσεις. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα για το πως οι καταναλωτές δίνουν πλέον προτεραιότητα στις εμπειρίες και τα ταξίδια ειδικότερα.
Όμως το 2024 επιβεβαίωσε επίσης σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές μετά τον Covid, με τη ζήτηση για ταξίδια σε φίλους και συγγενείς (VFR) και για αναψυχή και τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους (LLC) να καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την απόδοση της κυκλοφορίας – μαζί με την ενοποίηση των αεροπορικών εταιρειών, την αλλαγή της δυναμικής της αεροπορικής συνδεσιμότητας και τη γεωπολιτική. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τα θετικά μας αποτελέσματα, σχεδόν τα μισά αεροδρόμια της Ευρώπης παρέμειναν κάτω από τα επίπεδα κυκλοφορίας τους πριν από την πανδημία πέρυσι. Τώρα βρισκόμαστε σε μια ευρωπαϊκή αγορά αεροδρομίων πολλών ταχυτήτων όπου οι ανταγωνιστικές πιέσεις απλώς αυξάνονται”.
Ο Jankovec πρόσθεσε: “Κοιτάζοντας τους επόμενους μήνες, αναμένουμε ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια θα παραμείνει ανθεκτική – αψηφώντας την εύθραυστη εμπιστοσύνη των καταναλωτών και γενικά τις υποτονικές ευρωπαϊκές οικονομίες. Προβλέπουμε λοιπόν αύξηση 4% στην επιβατική κίνηση για το 2025 – αλλά θα πρέπει να διατηρήσουμε αυτήν την πρόβλεψη υπό ανασκόπηση, λαμβάνοντας υπόψη τις παγκόσμιες πολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες. Προς το παρόν, οι καθοδικοί κίνδυνοι κυκλοφορίας σχετίζονται κυρίως με τα προβλήματα διαχείρισης του στόλου των αεροπορικών εταιρειών, τις ελλείψεις χωρητικότητας στη διαχείρηση της κυκλοφορίας (ATM), τις λανθασμένες πολιτικές αερομεταφορών – και, φυσικά, τη γεωπολιτική”.
Ευρωπαϊκή αγορά αεροδρομίων “πολλαπλών ταχυτήτων” – Η Ελλάδα στο +10%
Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+1 είδαν την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 7,8% το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ξεπερνώντας τις επιδόσεις στην υπόλοιπη Ευρώπη2 (+5,2%), όπου ο αντίκτυπος της γεωπολιτικής ήταν πιο έντονος – πλήττοντας αεροδρόμια στο Ισραήλ (-33,3%), τη Ρωσία (-13,5%) και φυσικά την Ουκρανία (καμία κίνηση).
Οι αγορές της ΕΕ+ με τις καλύτερες επιδόσεις ήταν αυτές στο ανατολικό τμήμα του μπλοκ, όπου η τάση για πτήσεις συνεχίζει να συγκλίνει με πιο ώριμες αγορές, καθώς και εκείνες του Νότου που βασίζονται στον εισερχόμενο τουρισμό: Ουγγαρία και Τσεχία (+18,9%), Εσθονία (+18%), Πολωνία (+15,6%), Μάλτα (+14.8%), Ιταλία (+14.8%) (+11,0%) και Ελλάδα (+10,1%).
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+47,5%), της Μολδαβίας (+46,0%), του Ουζμπεκιστάν (+36,6%), της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης (+33,8%) και της Γεωργίας (+23,9%) σημείωσαν εντυπωσιακή ανάπτυξη.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ Covid (2019), τα κενά απόδοσης του 2024 στην επιβατική κίνηση ήταν έντονα, αντανακλώντας και πάλι τη μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς και τον συνεχή αντίκτυπο της γεωπολιτικής:
- Τα αεροδρόμια σε 20 εθνικές αγορές δεν έχουν ακόμη ανακτήσει τα προπανδημικά επίπεδά τους, συμπεριλαμβανομένης της πληγείσας από τον πόλεμο Ουκρανίας (-100%) και του Ισραήλ (-38,9%), μαζί με τη Φινλανδία (-24,9%) και τη Σουηδία (-23,1%).
- Στο άλλο άκρο του φάσματος, ορισμένες ταχέως αναδυόμενες αεροπορικές αγορές ξεπέρασαν κατά πολύ τα προ πανδημίας τους – με την Αλβανία (+220,8%) και το Ουζμπεκιστάν (+185,9%) να προηγούνται, ακολουθούμενα από το Καζακστάν (+74,7%), το Κόσοβο (+72,1%), την Αρμενία (+66,3%) και το Αζερμπαϊτζάν (+59,9%).
- Μεταξύ των μεγαλύτερων αεροπορικών αγορών, η Τουρκία (+23,1%), η Ιταλία (+17,0%) και η Ισπανία (+13,0%) ήταν πολύ πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους – σε αντίθεση με το Ηνωμένο Βασίλειο (-0,1%), τη Γαλλία (-3,0%) και τη Γερμανία (-16,6%).
- Εν τω μεταξύ, στην αγορά της ΕΕ+, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από την Ισλανδία (+24,2%), τη Μάλτα (+22,5%), την Ελλάδα και την Πολωνία (+22,1%), την Πορτογαλία (+17,0%) και την Κροατία (+16,6%).
Τα top5 αεροδρόμια σε όγκο επιβατών
- Το Heathrow του Λονδίνου διατήρησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης το 2024, υποδεχόμενο 83,9 εκατ.α επιβάτες. Αυτό αντιπροσώπευε μια αύξηση +5,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, επιτρέποντας στον βρετανικό κόμβο να ξεπεράσει τα επίπεδά του πριν από την πανδημία (2019) κατά +3,7%.
- Η Κωνσταντινούπολη ήλθε δεύτερη με 80,1 εκατ. επιβάτες. Ενώ η ανάπτυξή του μετριάστηκε κάπως το 2024 (+5,3%) σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος λόγω προβλημάτων συντήρησης κινητήρα στον κόμβο του, η επιβατική κίνηση του τουρκικού κόμβου ήταν εντυπωσιακό +16,9% πάνω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019).
- Το Παρίσι Charles de Gaulle κατείχε την τρίτη θέση με 70,3 εκατ. επιβάτες. Ο γαλλικός κόμβος αντιμετώπισε αντίθετους ανέμους με τους Ολυμπιακούς Αγώνες να περιορίζουν την αύξηση της κυκλοφορίας στο +4,3% το 2023 – και παρέμεινε στο -7,7% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019).
- Το Άμστερνταμ Schiphol υποδέχθηκε 66,8 εκατ. επιβάτες χάρη σε αύξηση +8% σε σχέση με το 2023, παραμένοντας στο -6,8% κάτω από το επίπεδο προ της πανδημίας (2019).Τον
- Τον ολλανδικό κόμβο ακολούθησε στενά η Μαδρίτη, καταλαμβάνοντας την 5η θέση με 66,1 εκατ. επιβάτες – αύξηση 9,9% σε σχέση με το 2023 και επίσης +7,2% πάνω από τον όγκο της προ της πανδημίας (2019).
- Εκτός από αυτά τα κορυφαία 5 αεροδρόμια, αξίζει να σημειωθεί η απόδοση του Ρώμη Fiumicino, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 20,7% το 2023 – και 12,3% σε σχέση με τον όγκο της πριν από την πανδημία (2019).
Καλύτερες επιδόσεις στα Mega αεροδρόμια (25 έως 40 εκατ. επιβάτες), στην κορυφή η Αθήνα
Ενώ η επιβατική κίνηση το 2024 στα Majors (πάνω από 40 εκατ. επιβάτες) ήταν ελαφρώς πάνω από το επίπεδο πριν από την πανδημία (2019) στο +0,6%, τα αεροδρόμια Mega τα πήγαν καλύτερα στο +4%. Οι καλύτερες επιδόσεις σε αυτό το τμήμα προήλθαν από την Αθήνα (+13,1% έναντι 2023 | +24,5% έναντι 2019), το Μόναχο (+12,2% έναντι 2023 | -13,3% έναντι 2019), την Κωνσταντινούπολη Sabiha Gokcen (+11,8% vs. 2019 έναντι | (+11,7% έναντι 2023 | -1,1% έναντι 2019) και Milan Malpensa (+10,9% έναντι 2023 | +0,2% έναντι 2019).
Τα αεροδρόμια αναψυχής και VFR και οι βάσεις LCC έχουν καλύτερη απόδοση
Μεταξύ των μεγάλων και μεσαίων αεροδρομίων (1 έως 25 εκατομμύρια επιβάτες), αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βασίζονται στη ζήτηση VFR σημείωσαν γενικά τις καλύτερες επιδόσεις – μεταξύ των οποίων: Σαμαρκάνδη (+36,6% έναντι 2023 | +186% έναντι 2019), Ολμπία (+32% vs. 2019), Ηράκλειο (+18% έναντι 2023 | +18,2% έναντι 2019), Κρακοβία (+17,8% έναντι 2023 | +31,7% έναντι 2019), Αλικάντε (+16,8% έναντι 2 +22% έναντι 20. 2019), Βρότσλαβ (+15% έναντι 2023 | +27,6% έναντι 2019), Κατάνια (+15% έναντι 2023 | +20,8% έναντι 2019) και Μάλαγα (+11,6% έναντι 25,9% έναντι 2023 |
Οι μεγαλύτερες ηπειρωτικές βάσεις αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους συνέχισαν επίσης να έχουν καλύτερες επιδόσεις: Beauvais (+15,7% έναντι 2013 | +64,6% έναντι 2019), Memmingen (+14,8% έναντι 2023 | +88,6% έναντι 2019, 1119), (+88,6% έναντι 2019) 2023 |. +27,7% έναντι 2019) και Bergamo (+8,6% έναντι 2023 | +25,2% έναντι 2019).
Τα μικρά αεροδρόμια υπολειτουργούν
Εν τω μεταξύ, η επιβατική κίνηση σε μικρά αεροδρόμια (λιγότερο από 1 εκατ. επιβάτες) το 2024 αυξήθηκε με τον πιο αργό ρυθμό (+5%) μεταξύ των διαφόρων τμημάτων του κλάδου των αερολιμένων – και παρέμεινε κατά -34,5% κάτω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία (2019). Αυτά τα μικρά αεροδρόμια παρέχουν συνδεσιμότητα και εδαφική συνοχή σε όλο το εύρος της Ευρώπης. Ωστόσο, οι διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς και οι κανονιστικές εξελίξεις εμποδίζουν την ανάκαμψή τους. Αυτά είναι σημαντικά ζητήματα σε σχέση με την επικείμενη αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Κινήσεις αεροσκαφών
Οι κινήσεις αεροσκαφών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 5,1% το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθούν να είναι -3,3% κάτω από τα επίπεδά τους πριν από την πανδημία (2019).
Αποτελέσματα ανά ομάδες αεροδρομίων
Κατά τη διάρκεια του 2024, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 40 εκατ. επιβάτες (Majors), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 25 και 40 εκατ. επιβάτες (Mega), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατ. επιβάτες (Large), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 1 και 10 εκατ. επιβάτες (Medium) και αεροδρόμια λιγότερο από 1 εκατ. επιβάτες (Small) είχαν +7,6%, +8,2%, -5,3%, +8,5% και +5% αντίστοιχα, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (2023).
Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις καλύτερες επιδόσεις στην επιβατική κίνηση για το πλήρες έτος 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος είναι τα εξής:
- Major: Ρώμη FCO (+20,7%), Βαρκελώνη (+10,3%), Μαδρίτη (+9,9%), Άμστερνταμ (+8,0%), Λονδίνο LHR (+5,9%).
- Mega: Αθήνα (+13,1%), Μόναχο (+12,2%), Istanbul SAW (+11,8%), Κοπεγχάγη (+11,7%), Milan MXP (+10,9%).
- Large: Βουδαπέστη (+19,6%), Πράγα (+18,3%), Αλικάντε (+16,8%), Βαρσοβία WAW (+15,1%), Κατάνια (+15,0%).
- Medium: Τίρανα (+47,5%), Κισινάου (+46,0%), Σαμαρκάνδη (+36,6%), Σεράγεβο (+33,8%). Μπακού (+30,7%).
- Small: Μόρα (+344,9%), Κάρλοβι Βάρι (+175,0%), Κάσος (+161,1%), Μπακάου (+135,9%), Σαβονλίνα (+124,4%)
1 EU, EEA, Ελβετία και Ην. Βασίλειο
2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Β. Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
.
Source: traveldailynews.gr