Οι απεργίες και οι ελλείψεις προσωπικού προκαλούν χάος στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, επηρεάζοντας εκατομμύρια ταξιδιώτες και τον τουριστικό κλάδο.
Το καλοκαίρι του 2025 εξελίσσεται σε μία από τις πιο δύσκολες περιόδους για την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, καθώς οι απεργίες ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και η υποστελέχωση πλήττουν σοβαρά τη λειτουργία των πτήσεων σε ολόκληρη την ήπειρο. Η κατάσταση έχει φτάσει σε επίπεδα πρωτοφανούς αναστάτωσης, με τις καθυστερήσεις και ακυρώσεις να καταγράφουν ιστορικά ρεκόρ, ενώ οι επιπτώσεις αγγίζουν πλέον όχι μόνο τους ταξιδιώτες, αλλά και τον ευρύτερο κλάδο του τουρισμού και της φιλοξενίας.
Μόνο στις αρχές Ιουλίου, η απεργία των ελεγκτών στη Γαλλία προκάλεσε την ακύρωση 1.500 πτήσεων σε διάστημα δύο ημερών, επηρεάζοντας πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στη Γαλλία. Νέες κινητοποιήσεις έχουν ήδη προγραμματιστεί για τις 26 Ιουλίου σε Ισπανία και Ιταλία, δημιουργώντας έντονη ανησυχία για νέα κύματα ακυρώσεων και περαιτέρω αποσταθεροποίηση του δικτύου πτήσεων.
Πίσω από την κρίση κρύβεται μια σειρά από δομικά προβλήματα. Η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη έχει επανέλθει σχεδόν στα προ πανδημίας επίπεδα, φτάνοντας το 98% του όγκου του 2019. Ωστόσο, η πίεση στο σύστημα έχει ενταθεί λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει κλείσει τον εναέριο χώρο της χώρας, ενώ οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες απαγορεύεται να πετούν πάνω από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση μεγάλου αριθμού πτήσεων σε πιο στενούς αεροδιαδρόμους, οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν επαρκώς τη ζήτηση, ειδικά όταν προστίθενται καιρικά φαινόμενα ή απεργιακές κινητοποιήσεις.
Ωστόσο, ο πιο καθοριστικός παράγοντας της κρίσης είναι η έλλειψη προσωπικού στους πύργους ελέγχου. Σε πολλές χώρες, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, ένα σημαντικό ποσοστό των θέσεων παραμένει κενό – έως και 25%, σύμφωνα με δηλώσεις της διοίκησης της Air France-KLM. Η εκπαίδευση ενός ελεγκτή διαρκεί τουλάχιστον 18 μήνες, και λόγω του κατακερματισμένου χαρακτήρα της ευρωπαϊκής εναέριας διαχείρισης –με 40 διαφορετικούς παρόχους υπηρεσιών– δεν υπάρχουν άμεσες λύσεις.
Το κλίμα είναι τεταμένο και στις αεροπορικές εταιρείες. Η Ryanair έχει καταφερθεί επανειλημμένα κατά της «ανικανότητας» των ευρωπαϊκών αρχών να διαχειριστούν την κατάσταση, ενώ η easyJet προειδοποίησε για πλήγμα στα οικονομικά της αποτελέσματα, αποδίδοντας τις απώλειες κυρίως στις γαλλικές απεργίες. Το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων μέσα στον Ιούλιο είναι εξαιρετικά πιθανό, με τους χαμηλού κόστους μεταφορείς να πλήττονται ιδιαίτερα λόγω της εξάρτησής τους από πυκνά, διαπεραστικά δρομολόγια.
Απέναντι σε αυτό το φαινόμενο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται πιέσεις να αναλάβει δράση, ωστόσο προς το παρόν δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για άμεσες παρεμβάσεις. Αντιθέτως, η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ να αυξήσει τα χρονικά όρια που απαιτούνται για να δικαιούται κάποιος επιβάτης αποζημίωση, έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο από πλευράς επιβατών όσο και από πλευράς αεροπορικών εταιρειών. Σύμφωνα με τη νέα πρόταση, οι καθυστερήσεις σε πτήσεις μικρών αποστάσεων πρέπει να υπερβαίνουν τις τέσσερις ώρες για να υπάρξει δικαίωμα αποζημίωσης, ενώ για τις μακρινές πτήσεις απαιτούνται καθυστερήσεις έξι ωρών και άνω.
Την ίδια στιγμή, το διαχρονικά φιλόδοξο σχέδιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (Single European Sky), που στόχο έχει την ενοποίηση του εναέριου χώρου και την αύξηση της αποδοτικότητας, παραμένει σε πολιτικό τέλμα. Παρότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκτιμά ότι η εφαρμογή του θα μπορούσε να τριπλασιάσει τη χωρητικότητα και να μειώσει τις καθυστερήσεις κατά 50%, η αντίσταση εθνικών κυβερνήσεων και συνδικάτων έχει μπλοκάρει την εφαρμογή του ήδη από το 1999.
Με τις απεργίες να συνεχίζονται, τις ελλείψεις προσωπικού να μην καλύπτονται και τις θεσμικές λύσεις να καθυστερούν, το φετινό καλοκαίρι θα αποτελέσει ακόμη μία χρονιά δοκιμασίας για τους ευρωπαίους ταξιδιώτες – αλλά και για τον ευρύτερο τουριστικό και ξενοδοχειακό κλάδο, που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την απρόσκοπτη αεροπορική μετακίνηση.
.
.
Source: traveldailynews.gr