Στο Νταβός, ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού κ. Απόστολος Τζιτζικώστας συζήτησε για τη βιωσιμότητα και την καινοτομία στον τουρισμό, ενώ ανέλυσε την τουριστική στρατηγική της Ευρώπης και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στην ετήσια συνάντηση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός συμμετείχε ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού κ. Απόστολος Τζιτζικώστας. Ο κ. Τζιτζικώστας είχε σειρά επαφών στο περιθώριο του Φόρουμ, ενώ συμμετείχε σε τρεις σημαντικές εκδηλώσεις ως κεντρικός ομιλητής: για το Μέλλον του Τουρισμού, για το Μέλλον της Ηλεκτροκίνησης και για το Μέλλον των Αεροδρομίων και της Αεροπλοΐας.
Τουρισμός
Στο πάνελ για τον Τουρισμό, την πρώτη ημέρα του Φόρουμ, συζητήθηκαν ζητήματα που απασχολούν τον ευρωπαϊκό τουρισμό σε δυο άξονες: Τις ευρωπαϊκές πολιτικές για τη στήριξη του βιώσιμου τουρισμού με ισορροπία ανάμεσα στην οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών, καθώς και την προώθηση από την ΕΕ συνεργασιών και μηχανισμών στον τουριστικό τομέα, ώστε να επιτευχθεί η βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, η ΕΕ προβλέπει αριθμό ρεκόρ στις τουριστικές διανυκτερεύσεις το 2024. Ο αριθμός διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα της ΕΕ πέρσι ανήλθε σε 3 δισεκατομμύρια, εκ των οποίων 48% διεθνείς και 52% εγχώριες διανυκτερεύσεις, οι οποίες συνολικά αυξήθηκαν κατά 53,4 εκατομμύρια σε σύγκριση με το 2023.
Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μία τουριστική υπερδύναμη καθώς είναι πρώτη σε αφίξεις τουριστών παγκοσμίως. Επισήμανε δε, πως είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΕ υπάρχει Επίτροπος για τον τουρισμό, γεγονός που αποδεικνύει τον κομβικό ρόλο του στην ανάπτυξη. Ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι οι επιδόσεις στον τουρισμό έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ και συνιστούν σημαντικό επίτευγμα. “Το αποτέλεσμα αυτής της επίδοσης είναι η ενίσχυση των 3 εκατ. μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον ευρωπαϊκό τουρισμό και η στήριξη των 20 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας”, τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο Επίτροπος σημείωσε επίσης ότι “ο τουρισμός μπορεί να επενδύσει στην αξιοποίηση νέων προορισμών, στη δωδεκάμηνη διάρκεια και σε εναλλακτικές μορφές, ώστε οι ροές να είναι πιο ισορροπημένες, τα οφέλη να φτάσουν σε περισσότερες περιοχές και να μειωθούν οι πιέσεις σε ορισμένες τοπικές κοινωνίες, ειδικά στα θέματα της στέγασης, αλλά και στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Αυτές τις πιέσεις τις λαμβάνω πολύ σοβαρά υπόψη ως αρμόδιος Επίτροπος στην αναπτυξιακή διαδικασία του τουρισμού. Χρειαζόμαστε ισορροπία, ώστε να μην μετατραπούν οι επιτυχίες του τουρισμού σε εφιάλτη για τους προορισμούς μας, για τις τοπικές κοινωνίες και την πολιτιστική κληρονομιά. Για να αντιμετωπιστούν αυτά τα φαινόμενα χρειάζεται συνεργασία όλων των εμπλεκομένων. Ως Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργαζόμαστε για μια σύγχρονη, φιλόδοξη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον βιώσιμο τουρισμό. Επίσης συνδράμουμε τα Κράτη Μέλη στην αντιμετώπιση των προκλήσεων όπως για παράδειγμα στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, όπου η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία συμβάλλει στην αντιμετώπιση των πιέσεων στέγασης στα τουριστικά κέντρα αιχμής. Επίσης συγκεντρώνοντας τα δεδομένα του τουρισμού σε κάθε προορισμό θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που μπορούν να προβλέψουν τις ροές των επισκεπτών, αλλάζοντας έτσι πλήρως τη διαχείριση των προορισμών”.
Ο Επίτροπος ανέλυσε την τουριστική στρατηγική της Ευρώπης και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ των οποίων:
- Ο “χάρτης μετάβασης του ευρωπαϊκού τουρισμού”, που ως στόχο έχει να εφαρμόσει τις αρχές της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης στον τουριστικό τομέα.
- Η “Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Τουρισμό 2030”, που έχει στόχο την εισαγωγή καινοτόμων λύσεων, την ανταλλαγή καλών πρακτικών και τις κοινές δράσεις στον τουρισμό ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ.
- Η αντιμετώπιση των αναδυόμενων προκλήσεων, όπως η κλιματική κρίση, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και δυναμικού με δεξιότητες, η έλλειψη ψηφιοποίησης στις τουριστικές επιχειρήσεις και η ανάγκη να αναδειχθεί συνολικά η Ευρώπη ως μοναδικός, ασφαλής και βιώσιμος τουριστικός προορισμός. Επειδή η συνάφεια με τις μετακινήσεις είναι προφανής, ήδη αναλάβαμε πρωτοβουλίες για κοινά δικαιώματα για τους επιβάτες σε όλη την Ευρώπη, δίνοντας τη δυνατότητα ενιαίας ψηφιακής κράτησης και έκδοσης εισιτηρίων στις πολυτροπικές μεταφορές και για διευκόλυνση στις διασυνοριακές ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ενώ όπως ανακοίνωσε ο Επίτροπος σύντομα θα συμμετέχει σε εκτενή διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους – διαβούλευση που θα περιλαμβάνει και τους νέους, με την πρώτη συζήτηση να γίνεται στη Θεσσαλονίκη στις 21 Φεβρουαρίου.
Αεροπλοΐα
Στη συζήτηση για το Μέλλον των Αεροδρομίων και της Αεροπλοΐας, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε τα τεράστια οφέλη για την οικονομία της Ευρώπης από τον κλάδο των αερομεταφορών και την ανάγκη να αποκτήσει ο κλάδος προοπτική με τη μετάβασή του στα βιώσιμα καύσιμα.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Επίτροπος αναφέρθηκε στον κανονισμό ReFuelEU για τις αερομεταφορές, που ενισχύει την παραγωγή και χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για πιο καθαρές αερομεταφορές.
“Ενθαρρύνουμε την αεροπορική βιομηχανία να επενδύσει στα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και να απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα. Η ευθύνη της μείωσης των εκπομπών είναι ευθύνη όλων μας. Με τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα μπορούμε να επιτύχουμε καθαρότερες, πιο πράσινες και ταυτόχρονα πιο ανταγωνιστικές αερομεταφορές κι αυτός είναι παγκόσμιος στόχος. Σε ό,τι μας αφορά έχουμε σαφές μακροπρόθεσμο όραμα για τις αερομεταφορές και σαφείς κανόνες από σήμερα έως το 2050. Οι στόχοι μας είναι εφικτοί, παρότι τολμηροί. Επίσης, υποστηρίζουμε τη βιομηχανία να επενδύσει σε πρωτοποριακές τεχνολογίες, που θα οδηγήσουν σε αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών. Βρισκόμαστε στην αρχή αυτής της ενεργειακής επανάστασης. Είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά απαιτούνται περισσότερες επενδύσεις για να πετύχουμε τους στόχους για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα μετά το 2035, αλλά και για να πετύχουμε την αύξηση της παραγωγής συνθετικών αεροπορικών καυσίμων. Ο τομέας έχει μπροστά του 25 χρόνια για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και τώρα είναι ο καιρός για να κάνει την αρχή. Είναι ευκαιρία, διότι οι ενισχύσεις και τα οικονομικά κίνητρα που παρέχονται σε αυτή τη διαδικασία είναι εξαιρετικά δελεαστικά για όλους τους εμπλεκομένους. Στο επενδυτικό σχέδιο βιώσιμων μεταφορών που εκπονούμε τα βιώσιμα καύσιμα έχουν κομβικό ρόλο. Η συνέπεια στην πορεία αυτή που έχουμε χαράξει δίνει μέλλον στις αερομεταφορές και θα οδηγήσει σε σταθερές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη, ενώ ενισχύει συνολικά την ανάπτυξη και την ευημερία”, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Επίτροπος.
Ο κ. Τζιτζικώστας με τον υπουργό Τουρισμού της Σαουδικής Αραβίας Ahmed Al Khateeb.
Στο περιθώριο του Φόρουμ ο κ. Τζιτζικώστας είχε συναντήσεις και επαφές με μια σειρά από αξιωματούχους και εκπροσώπους φορέων των κλάδων της αυτοκινητοβιομηχανίας και του τουρισμού. Μεταξύ αυτών με τον γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ Mark Rutte, τον υπουργό Τουρισμού της Σαουδικής Αραβίας Ahmed Al Khateeb, τον επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας Fatih Birol, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volvo Cars Jim Rowan, την αντιπρόεδρο της BP Giulia Chierchia, καθώς και με στελέχη του τουρισμού, αεροπορικών εταιρειών και αυτοκινητοβιομηχανιών από όλο τον κόσμο.
..
Source: traveldailynews.gr