Ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορίου αεροδρομίων ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την κίνηση αεροδρομίων για το τρίτο τρίμηνο (3ο τρίμηνο) και τον Σεπτέμβριο του 2022.
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +61% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Η διεθνής επιβατική κίνηση (+84%) οδήγησε την άνοδο, καθώς τα σε μεγάλο βαθμό απεριόριστα διασυνοριακά ταξίδια οδήγησαν σε έκρηξη των ταξιδιών αναψυχής και VFR κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού (+14%) επεκτάθηκε με χαμηλότερο αλλά και πάλι δυναμικό ρυθμό.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), η επιβατική κίνηση το τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -12%, σημειώνοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο (-17%) και το πρώτο τρίμηνο (-39%).
Η αγορά ΕΕ+ εκτινάσσεται το 3ο τρίμηνο
Η αγορά της ΕΕ+ 1 συνέχισε να οδηγεί την ανάκαμψη, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια του μπλοκ να αυξάνεται κατά +74% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+202%), τη Φινλανδία (+194%) και την Ιρλανδία (+188%) – αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις σε αυτές τις χώρες είχαν καθυστερήσει να χαλαρώσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς πέρυσι.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+ ήταν στο -13%, με σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση ανάκαμψης:
Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+4,8%), στο Λουξεμβούργο (+3,3%) και στην Ισλανδία (+1%) ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία.
Τα αεροδρόμια σε εξέχουσες τουριστικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας (-1,8%), της Ισπανίας (-7,8%), της Κροατίας (-9,3%) και της Ιταλίας (-11,4%) είχαν γενικά καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ+, μαζί με εκείνα της Ρουμανίας (-4,8%), Η Λιθουανία (-7,6%), η Ιρλανδία (-10%) και η Πολωνία (-11,2%), όπου η σημαντική επέκταση της χωρητικότητας των Φορέων ΥπερΧαμηλού Κόστους ήταν συχνά σημαντικός συνεισφέρων.
Τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες αεροπορικές αγορές της ΕΕ+ ανέκαμψαν με βραδύτερο ρυθμό – με τη Γαλλία (-14,1%) να σημειώνει τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (-18,1%) και τη Γερμανία (-25,9%). Η έκθεση αυτών των αγορών στη διηπειρωτική κίνηση (ιδίως προς την Ασία) καθώς και οι περιορισμοί χωρητικότητας των αεροδρομίων σε επιλεγμένους κόμβους στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία λειτούργησαν ως περιοριστικοί παράγοντες ανάκαμψης.
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-35,4%), της Τσεχίας (-30,9%), της Λετονίας (-28,7%) και της Βουλγαρίας (-27,7%) υστερούν σημαντικά, σε μεγάλο βαθμό λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των συναφών κυρώσεις κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.
Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης , η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά +18% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ της πανδημίας (Γ’ τρίμηνο 2019), η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -9%. Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+60%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,3%), της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+23%), της Βόρειας Μακεδονίας (+3,3%) και του Μαυροβουνίου (+0,4%) ξεπέρασαν τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ αυτά του Η μεγάλη αγορά της Τουρκίας (-6,6%) καθώς και της Σερβίας (-4,4%) και της Γεωργίας (-2,9%) πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια στη Λευκορωσία (-60,1%) κατέγραψαν απότομη πτώση, με αυτά στη Ρωσία (+3,4%) να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση μετατοπίστηκε σε εσωτερικά και εκτός ΕΕ+ δρομολόγια.
Μοτίβα ανάκαμψης που διαμορφώνουν την απόδοση των αεροδρομίων
Η επιβατική κίνηση στα Μεγάλα (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά +79,4% το τρίτο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι – αλλά παρέμεινε -16,9% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Γ’ τρίμηνο 2019), κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης ταξιδιωτικοί περιορισμοί σε μέρη της Ασίας.
Η Κωνσταντινούπολη ήταν το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και ο μόνος μεγάλος ευρωπαϊκός κόμβος του οποίου ο όγκος επιβατών ξεπέρασε τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Γ’ τρίμηνο 2019) στο +3%. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν +56,1% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2021.
Το Λονδίνο-Χίθροου ήρθε δεύτερο, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά +187,1% και +83% αντίστοιχα για τους βρετανικούς και γαλλικούς κόμβους σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους – φθάνοντας στο -18,4% και -19,9% αντίστοιχα κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Γ’ τρίμηνο 2019).
Οι περιορισμοί χωρητικότητας περιόρισαν την αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Άμστερνταμ-Σίπχολ (+54,1%) και στη Φρανκφούρτη (+62,3%) σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους. Οι ολλανδικοί και γερμανικοί κόμβοι ήρθαν στην 4η και 5η θέση – με όγκους και για τους δύο να παραμένουν κάτω από -20% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Γ’ τρίμηνο 2019).
Οι επιδόσεις επιλεγμένων άλλων μεγάλων αεροδρομίων το τρίτο τρίμηνο αντανακλούν μια καλοκαιρινή ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως σε ενδοευρωπαϊκές και διατλαντικές διαδρομές και κυριαρχείται από τη ζήτηση αναψυχής:
Το Paris-Orly (+3,7%) ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (3 τρίμηνο 2019).
Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2,4%) και η Αθήνα (-5%), πλησίασαν την πλήρη ανάκαμψη του όγκου επιβατών πριν από την πανδημία (Γ’ τρίμηνο 2019) – μαζί με τη Λισαβόνα (-5,2%), την Αττάλεια (-8,2%) και London-Stansted (-9,6%).
Η Μαδρίτη χειρίστηκε μόνο 2% λιγότερους επιβάτες από τη Φρανκφούρτη και ήταν το 6ο πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το τρίτο τρίμηνο (-14,5% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2019).
Ενώ τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια 3 (+50,3%) αναπτύχθηκαν με χαμηλότερο ρυθμό από τα μεγάλα αεροδρόμια το 3ο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, είχαν σχεδόν ανακτήσει τον όγκο τους πριν από την πανδημία (3ο τρίμηνο 2019): -3,7%.
Αυτό αντανακλούσε και πάλι τη δυναμική ανάκαμψης με γνώμονα την αναψυχή και την ενδοευρωπαϊκή καθοδήγηση μαζί με την αύξηση της χωρητικότητας των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους. Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να βλέπουν επιβάτες όγκοι που ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (3 τρίμηνο 2019) – συμπεριλαμβανομένων: Περούτζια (+125,4%), Ζαντάρ (+58%), Σαντορίνη (+37%), Φουντσάλ (+30,4%), Τορίνο (+26,3%), Κέρκυρα ( +19,9%), Φιγάρι (+19,8%), Χανιά (+18,9%), Όλμπια (+11,3%) Νάπολη (+10,3%), Μενόρκα (+9,3%),Σαρλερουά (+9,3%), Πάφος (+8,2%), Παλέρμο (+4,3%) και Μπολόνια (+3,3%).
Επιβράδυνση της κίνησης τον Σεπτέμβριο
Τον Σεπτέμβριο η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων διαμορφώθηκε στο -12% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Σεπτέμβριος 2019).
Τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ συνέχισαν να βελτιώνονται και σημείωσαν την καλύτερη μηνιαία απόδοση ανάκαμψης στο -12% (έναντι -14% τον Αύγουστο). Τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη σημείωσαν επίσης περαιτέρω κέρδη στο -15% (έναντι -16% τον Αύγουστο).
Οι μετακινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά +31% το τρίτο τρίμηνο στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+ στο +37% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο +9%.
Source: tourismtoday.gr