Σημαντική άνοδος στην επιβατική κίνηση καταγράφηκε στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια κατά το α’ εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με την ACI Europe.
Σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση κατέγραψαν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το α’ εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα ο ευρωπαϊκός φορέας αεροδρομίων ACI Europe. Η συνολική κίνηση επιβατών ενισχύθηκε κατά 4,5% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους, με την άνοδο να καταγράφεται σταθερά τόσο στο πρώτο όσο και στο β’ τρίμηνο (+4,3% και +4,6% αντίστοιχα).
Η αύξηση αυτή αποδίδεται αποκλειστικά στην άνοδο των διεθνών μετακινήσεων (+5,7%), ενώ η εγχώρια επιβατική κίνηση παρέμεινε στάσιμη (+0,2%). Συνολικά, οι επιβατικές ροές ξεπέρασαν κατά 5,1% τα προ-πανδημικά επίπεδα του 2019.
Ο γενικός διευθυντής του ACI Europe, Olivier Jankovec, σχολίασε: “Η θετική πορεία της επιβατικής κίνησης από τις αρχές του έτους αντικατοπτρίζει τη σταθερή ανθεκτικότητα της ζήτησης, παρά τις πιέσεις στην προσφορά, τις επιχειρησιακές διαταραχές και τις γεωπολιτικές και μακροοικονομικές αβεβαιότητες. Οι αγορές παραμένουν πλέον απρόβλεπτες και ευμετάβλητες, με αυξημένο ανταγωνισμό και ρίσκα για τα αεροδρόμια”.
Η ΝΑ Ευρώπη έχει την υψηλότερη ανάπτυξη
Στην περιοχή της ΕΕ+ (ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο), η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 4,3%, με έντονες διαφορές ανάμεσα στα αεροδρόμια της νοτιοανατολικής και της βορειοδυτικής Ευρώπης. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε σε Σλοβακία (+19,2%), Πολωνία (+14,9%), Ουγγαρία (+14,2%), Μάλτα (+11,7%) και Κύπρο (+10,8%). Αντίθετα, αδύναμες επιδόσεις παρουσίασαν η Σουηδία (-0,9%), Εσθονία (+0,2%) και Ισλανδία (+1,4%).
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, η Ιταλία παρουσίασε την πιο ισχυρή αύξηση (+5,7%), ενώ η Ισπανία (+4,5%) ακολούθησε. Η Γαλλία (+3,6%), το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία (αμφότερες στο +2,3%) κινήθηκαν κάτω από τον μέσο όρο της περιοχής.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 5,6%, με εντυπωσιακές επιδόσεις από Μολδαβία (+49,2%), Βοσνία-Ερζεγοβίνη (+31,1%), Ισραήλ (+27%) και Κοσσυφοπέδιο (+16,6%). Ωστόσο, μεγαλύτερες αγορές όπως η Τουρκία (+1,2%) και το Αζερμπαϊτζάν (+1,6%) παρουσίασαν οριακή αύξηση.
Ανά κατηγορία αεροδρομίων
- Μεγάλα αεροδρόμια (>40 εκατ. επιβάτες): Χαμηλότεροι ρυθμοί αύξησης (+3,3%), με την Κωνσταντινούπολη Sabiha Gökçen (+11,5%) και τη Ρώμη Fiumicino (+6,5%) να ξεχωρίζουν. Το Heathrow του Λονδίνου διατηρεί την πρώτη θέση σε επιβατική κίνηση (39,9 εκατ.), μόλις +0,2% σε σχέση με πέρυσι.
- Mega αεροδρόμια (25-40 εκατομμύρια.): Αύξηση +4% με την καλύτερη επίδοση από το Μιλάνο Malpensa (+11,4%) και Αθήνα / Κοπεγχάγη (+7,6%).
- Μεγάλα (10-25 εκατομμύρια.) και Μεσαία (1-10 εκατομμύρια.): Η υψηλότερη ανάπτυξη καταγράφηκε σε αυτά τα τμήματα (+5,4%), κυρίως λόγω επέκτασης των low-cost και αυξημένης αναψυχής και VFR ζήτησης. Ξεχώρισαν: Κρακοβία (+18,7%), Βουδαπέστη (+15%) και Βαρσοβία (+13,2%).
- Μικρά (<1 εκατομμύρια): Αύξηση +5,1%, αν και παραμένουν -32,9% κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Η Σύρος εκτοξεύθηκε στο 112%
Το σύνολο των αεροδρομίων σημείωσε μέση αύξηση +2,4% έως +5,2% ανάλογα με το μέγεθός τους. Ορισμένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα ήταν τα ακόλουθα, με τη Σύρο να “πιάνει” +112% στην κατηγορία των μικρών αροδρομίων, αλλά και τον Βόλο να παρουσίαζει αύξηση 51,1%:
- Μεγάλα: Istanbul SAW (+12,2%), Μόναχο (+6,1%), Βαρκελώνη (+4,8%)
- Mega: Μιλάνο MXP (+9,5%), Κοπεγχάγη (+9,4%), Αθήνα (+4,6%)
- Μεγάλα: Κρακοβία (+18,1%), Βαρσοβία (+13,3%)
- Μεσαία: Κισινάου (+39,7%), Τεργέστη (+25%), Γένοβα (+18,8%)
- Μικρά: Βουκουρέστι BBU (+403,4%), Σύρος (+112,8%), Βόλος (+51,1%)
Κινήσεις αεροσκαφών
Η συνολική κίνηση αεροσκαφών αυξήθηκε κατά +3,1% το α’ εξάμηνο, αν και παρέμεινε 2,2% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Η ACI Europe παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις ενόψει φθινοπώρου, τονίζοντας ότι η συνέχιση της θετικής τάσης εξαρτάται από την ανθεκτικότητα της ζήτησης έναντι των αυξανόμενων αβεβαιοτήτων.
.
Source: traveldailynews.gr