Ο Απόστολος Τζιτζικώστας παρουσίασε τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες για βιώσιμες ευρωπαϊκές αερομεταφορές, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία, την απαλλαγή από τον άνθρακα, και την ανταγωνιστικότητα.
Οι βιώσιμες ευρωπαϊκές αερομεταφορές αποτέλεσαν τον θεμελιώδη άξονα της ομιλίας του Ευρωπαίου Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολου Τζιτζικώστα, κατά την εναρκτήρια τελετή του ετήσιου συνεδρίου ACI Europe 2025 στην Αθήνα. Με το βλέμμα στραμμένο στην οικοδόμηση ενός πράσινου, ψηφιακού και ανθεκτικού αεροπορικού μέλλοντος, ο Επίτροπος περιέγραψε τις βασικές ευρωπαϊκές πολιτικές και πρωτοβουλίες που διαμορφώνουν την επόμενη γενιά των ευρωπαϊκών αερομεταφορών.
Τέσσερις βασικοί πυλώνες για βιώσιμες ευρωπαϊκές αερομεταφορές
Ο Τζιτζικώστας ανέλυσε ένα στρατηγικό πλαίσιο τεσσάρων πυλώνων:
- Χωρητικότητα εναέριου χώρου
- Ανταγωνιστικότητα
- Απανθρακοποίηση (decarbonisation)
- Αποτελεσματικότητα
Σε ό,τι αφορά τη διαχείριση εναέριου χώρου, ο Επίτροπος αναγνώρισε ότι η ευρωπαϊκή χωρητικότητα δεν επαρκεί για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο. Υπογράμμισε την ανάγκη επιτάχυνσης της εφαρμογής του “Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού” και την υιοθέτηση τεχνολογιών αισθητήρων που μπορούν να βελτιώσουν τη ροή και την αποδοτικότητα, αλλά και να ενισχύσουν την ασφάλεια και την πράσινη μετάβαση.
Απανθρακοποίηση και μετάβαση στην καθαρή ενέργεια
Έμφαση δόθηκε στη σημασία της απανθρακοποίησης των αερομεταφορών, ως βασικό στοιχείο για τις βιώσιμες ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Ο Τζιτζικώστας παρουσίασε τη δέσμευση της ΕΕ για καθαρή, κλιματικά ουδέτερη οικονομία έως το 2050, θέτοντας την αεροπορία στο κέντρο αυτής της μετάβασης.
Ο Επίτροπος εξήγγειλε το νέο Επενδυτικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών, που θα παρουσιαστεί το φθινόπωρο, και θα περιλαμβάνει μέτρα ενίσχυσης για την παραγωγή και χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF), ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου, ηλεκτροκίνηση και άλλες τεχνολογίες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα.
Ανέφερε ότι πάνω από 40 έργα παραγωγής SAF βρίσκονται σε εξέλιξη εντός της ΕΕ, αλλά κανένα δεν έχει φτάσει ακόμα στην τελική επενδυτική απόφαση λόγω υψηλών κινδύνων και κόστους. Η Επιτροπή ετοιμάζει ειδικό μηχανισμό απορρόφησης επενδυτικού ρίσκου, με στόχο τη μετατροπή του «μειονεκτήματος του πρώτου επενδυτή» σε στρατηγικό πλεονέκτημα.
Διασφάλιση ανταγωνιστικότητας εντός και εκτός ΕΕ
Ο Επίτροπος ξεκαθάρισε ότι οι βιώσιμες ευρωπαϊκές αερομεταφορές δεν πρέπει να θυσιάσουν την ανταγωνιστικότητα. Ανακοίνωσε την επικείμενη αναθεώρηση του Κανονισμού για τις Αεροπορικές Υπηρεσίες, με στόχο την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της παγκόσμιας θέσης των ευρωπαϊκών αερομεταφορών.
Ο νέος κανονισμός αναμένεται μέχρι τα μέσα του 2026 και θα καλύπτει, μεταξύ άλλων, τις συνθήκες ανταγωνισμού, την ποιότητα απασχόλησης, την προστασία των επιβατών και την ικανότητα του κλάδου να ανταποκρίνεται σε κρίσεις.
Σημαντική η προστασία των επιβατών
Ο Τζιτζικώστας ανέφερε ότι η Επιτροπή έχει ήδη προχωρήσει σε αναβάθμιση των δικαιωμάτων των επιβατών και συνεχίζει τις διαβουλεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Τόνισε ότι το νέο πλαίσιο θα πρέπει να είναι δίκαιο, κατανοητό και εφαρμόσιμο τόσο για τους ταξιδιώτες όσο και για τη βιομηχανία.
Ρόλος των αεροδρομίων στην ανθεκτικότητα και τη στρατηγική αυτονομία
Ο Επίτροπος υπογράμμισε τη σημασία ενσωμάτωσης κριτηρίων κλιματικής ανθεκτικότητας στον σχεδιασμό των υποδομών, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη διττής χρήσης των αεροδρομίων (πολιτικής και στρατιωτικής), στο πλαίσιο της συνεργασίας της ΕΕ με το ΝΑΤΟ και τη δημιουργία τεσσάρων πανευρωπαϊκών διαδρόμων στρατιωτικής κινητικότητας.
Συνεργασία με τους φορείς: Προϋπόθεση επιτυχούς πολιτικής
Ολοκληρώνοντας, ο Τζιτζικώστας διαβεβαίωσε τους συμμετέχοντες ότι καμία πολιτική δεν μπορεί να είναι επιτυχημένη χωρίς συνεργασία με τους ίδιους τους φορείς που καλούνται να την εφαρμόσουν. Δήλωσε την πρόθεσή του για συνεχή διάλογο με την ACI Europe και τους υπόλοιπους θεσμικούς και επιχειρηματικούς εταίρους.
«Η επιτυχία της ευρωπαϊκής αεροπορίας βασίζεται σε εσάς. Με συνεργασία, καινοτομία και επενδύσεις, το μέλλον των βιώσιμων ευρωπαϊκών αερομεταφορών θα είναι ακόμη πιο ισχυρό», κατέληξε ο Επίτροπος.
Αυτή η στρατηγική παρέμβαση αποτελεί ισχυρό σήμα για τη βούληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να στηρίξει ένα νέο μοντέλο αερομεταφορών, που θα συνδυάζει την περιβαλλοντική υπευθυνότητα με την οικονομική βιωσιμότητα και την κοινωνική συνοχή σε όλη την Ευρώπη.
..
Source: traveldailynews.gr